Nieuws September 2011

Messi blijft records verbreken

Lionel Messi is na zijn hattrick afgelopen weekend tegen Atlético Madrid hard op weg topscorer aller tijden te worden voor FC Barcelona. De 24-jarige aanvaller maakte niet alleen zijn 12e hattrick in dienst van de club, hij naderde met zijn 190e, 191e en 192e doelpunt het aantal van 194 treffers die clublegende Laszlo Kubala ooit maakte voor de Catalanen. De Hongaarse aanvaller maakte zijn doelpunten voor het FC Barcelona van de jaren '50.

Het lijkt een kwestie van tijd voordat Messi het aantal van Kubala, de nummer 2 van de topscorerslijst, zal evenaren. Voor de Argentijn rest dan 'slechts' nog het clubrecord van César Rodríguez te verbeteren. De Spanjaard, die tussen 1939 en 1955 furore maakte bij de club, kwam tot 235 doelpunten.

“Ik blijf er rustig onder”, zei Messi na afloop van de wedstrijd. “Ik bekijk het wedstrijd voor wedstrijd, maar het moge duidelijk zijn dat ik het een enorme uitdaging vind om topscorer van deze club te worden. De naam van Kubala staat al heel wat jaren in de boeken, ik hoop dat ik zijn statistieken kan verbreken. Ik wil hier records blijven breken.”

Ondanks de gemakkelijke zege op Atlético en de 22 treffers in 5 competitieduels, ziet Messi ruimte voor verbetering bij Barça. Met name het vernieuwde 3-4-3-systeem van trainer Pep Guardiola is even wennen. “We voelen ons aardig comfortabel met het systeem. Sommige dingen gaan nog niet goed, maar daar werken we aan.”

“Een nieuw systeem vraagt tijd en veel oefenen. We zijn er nog niet helemaal aan gewend. Ik vind het persoonlijk een prettige manier van spelen, voorin hebben we nu meer ruimte en ik weet de middenvelders beter te bereiken. Daardoor ontvang ik zelf ook meer ballen.”