Nieuws Februari 2011

Messi riskeert schorsing

Lionel Messi riskeert een straf van één tot drie duels als hij in een van de resterende wedstrijden dit seizoen in La Liga nog eens een shirt onder zijn wedstrijdtenue toont met daarop een boodschap. Werd het voetballers eerder al verboden om hun shirt na een doelpunt helemaal uit te trekken, nu wordt ook deze boodschap voor de moeder van Messi niet gewaardeerd door de Spaanse voetbalbond RFEF.

Nadat Messi in het duel met Racing Santander had gescoord, deed hij zijn wedstrijdshirt omhoog en daaronder kwam een rood T-shirt tevoorschijn met de tekst: ‘Feliz Cumple Mami’. Lionel moet een boete van tweeduizend euro betalen voor het op een dergelijke manier feliciteren van zijn moeder met haar verjaardag.

Barcelona ging bij tuchtcommissie van de RFEF in hoger beroep tegen de straf. De club was van mening dat er geen beledigende of politieke boodschap getoond werd en vond dat de actie van Messi juist een voorbeeld zou moeten zijn van hoe het óók kan. De tuchtcommissie van de Spaanse voetbalbond was niet ontvankelijk voor het argument en wees het af. FC Barcelona heeft nu vijftien dagen de tijd om eventueel nogmaals bij een andere instantie in beroep te gaan.

Voor Messi kan de uitspraak overigens een sportieve consequentie hebben. De Argentijn kreeg een fictieve gele kaart. Dat houdt in dat hij voor één tot drie duels geschorst kan worden indien Lionel zich in het restant van dit seizoen nog eens ‘misdraagt’ door weer een dergelijke tekst tonen voor de camera's.