Nieuws November 2015

Messi wint Goal 50 2015

Het houdt maar niet op voor Lionel Messi. De Argentijn rijgt ook dit jaar weer de ene persoonlijke titel na de andere aan elkaar. De meest recente individuele eretitel is de Goal 50, een jaarlijkse prijs die de vijftig beste voetballers van de afgelopen twaalf maanden erkent én in een ranglijst plaatst. Eindredacteuren en correspondenten van de 37 edities van Goal over de hele wereld brengen hun stem uit en beoordelen de kandidaten op hun niveau van consistentie gedurende het actieve jaar, hun prestaties in grote wedstrijden, nalatenschap in het voetbal en het succes van hun teams op zowel club- als landniveau.

Messi wint deze prijs voor de vierde keer, een record, en heeft daarmee tevens de voormalige koploper Cristiano Ronaldo van de troon gestoten. De Argentijn, die de trofee ook in 2009, 2011 en 2013 won, krijgt de prijs voor het inspireren van FC Barcelona tot het behalen van de historische Treble, en voor het leiden van Argentinië naar de finale van de Copa América.

Ronaldo, die ook op koers lag voor de vierde Goal-trofee na topscorer allertijden van Real Madrid te zijn geworden, werd dit jaar tweede, net voor Messi’s Tridente-maatjes Luis Suárez en Neymar.

Gevraagd naar een reactie zei Messi: “Ik zeg altijd dat voor mij persoonlijke de collectieve prijzen het belangrijkste zijn, die ons erkennen als de beste aan het einde van het seizoen. Maar ik ben wel altijd blij wanneer ik individuele prijzen krijg zoals deze. Ik ben enorm dankbaar.”