Nieuws Oktober 2023

Met de hakken over de Douro: 0-1

Man van de wedstrijd: ter Stegen, ter Stegen en ter Stegen. Wat een geweldige doelman! En twee geweldige verdedigers: Koundé en Araújo. Door goed verdedigen gingen de 3 punten mee naar Barcelona. Eerlijk gezegd had FC Porto wel een gelijkspel verdiend. Zoveel kansen.

Al vanaf het 1e moment zette FC Porto, FC Barcelona onder druk. Aangemoedigd door 50.000 fanatieke toeschouwers. De 1e kans voor Porto was in de 17e minuut. Een schot gestopt door ter Stegen! Daarna was het de beurt aan Félix. 1 x werd de bal over het doel getikt en 1 maal stopte de keeper van Porto de bal. 2 goede mogelijkheden. Félix werd uitgefloten door zijn verleden bij Benfica.

In de 33e minuut een enorme tegenvaller: Lewandowski moest het veld geblesseerd verlaten (enkel). Torres was zijn vervanger. Toch nog de 0-1 voor de rust. Door een fout in de Portugese verdediging kwam de bal (via Gúndogan) bij Ferran Torres. Heel beheerst schoof hij de bal met zijn linkervoet in het doel. GOAL Barça!!

Na de rust een getergd FC Porto. 4 kansen in een tijdsbestek van 15 minuten: reddingen door Koundé (geen penalty, speelde de bal) en Araújo (speelde ook de bal) en 2 x een redding van ter Stegen. In de 68e minuut werd Félix vervangen door Férmin Lopez en Romeu door Sergi Roberto. Wat opviel was het goede positiespel van Barca. En ter Stegen redde maar weer eens op een schot van de thuisploeg.

Even leek er een penalty voor Porto te komen. De handsbal werd echter gemaakt door de Portugese aanvaller (na ingrijpen van de VAR). Op het einde nog een prachtige omhaal van Taremi; helaas voor Porto buitenspel. Dieptepunt: 2 x geel voor Gavi, dus rood.

Even later floot de scheidsrechter voor het einde: 3 punten mee naar Barcelona. Koploper in groep H. Zwaar bevochten! Voor Xavi was het zijn 100e wedstrijd en Yamal was de jongste basisspeler in de Champions League.

Visca Barça!!

Opstelling: ter Stegen, Balde, Cancelo, Koundé, Araújo, Gavi, Gúndogan, Romeu (69”Roberto), Félix (69”Férmin Lopez), Yamal (81”Marcos Alonso), Lewandowski (34”Ferran Torres)

Foto: fcbarclona.com