Nieuws Maart 2016

Mogelijke tegenstanders kwartfinales Champions League

Nu de achtste finales achter de rug zijn weet FC Barcelona tegen welk team ze het mogelijk moeten opnemen in de kwartfinales van de Champions League. De loting zal vrijdag 18 maart plaatsvinden in Nyon (Zwitserland) om twaalf uur ’s middags.
De heenwedstrijd zal gespeeld worden op 5/6 april en de return een week later op 12/13 april.

Dit zijn de zeven teams waaraan Barça gekoppeld zou kunnen worden:

Paris Saint-Germain
Het team van Laurent Blanc zou voor de derde keer in vijf seizoenen tegen Barça kunnen spelen in de knock-outfases van de Champions League. In de achtste finales elimineerden ze Chelsea, met een 2-1 overwinning thuis in het Parc des Princes en dezelfde eindstand uit op Stamford Bridge. De grootste dreiging van Paris Saint-Germain komt zonder twijfel van ex-blaugrana Zlatan Ibrahimović en de nu al tot Frans landskampioen gekroonde ploeg is er eentje om voor uit te kijken in de kwartfinales.

Wolfsburg
Op papier is Wolfsburg de underdog in de kwartfinales nu ze deze fase voor het eerst in hun clubgeschiedenis hebben bereikt. Desondanks dienen ze niet onderschat te worden met sterspelers als Julian Draxler en André Schurrle, die topscorers zijn in de competitie met drie doelpunten. In de achtste finales rekende Wolfsburg af met Gent met een 4-2 onderlinge score.

Benfica
De Portugese reuzen zijn terug in de kwartfinales na een afwezigheid van vier jaren. Het team van Rui Vitória heeft het zover geschopt na het uitschakelen van Zenit St. Petersburg in de vorige ronde, dankzij twee doelpunten in de laatste vijf minuten van de return, wat in een 2-1 zege in Rusland resulteerde. Ze zijn een gevaar met aanvaller Jonas Gonçalves en Nico Gaitán, topscorer in de eigen competitie, in topvorm.

Real Madrid
De kwartfinales in het Europese kampioenenbal zou zomaar een Clásico kunnen opleveren, daags na de Klassieker in de Spaanse competitie (2 april). Het team van Zinedine Zidane versloeg AS Roma met een 4-0 onderling resultaat in de vorige ronde. Met negen zeges en één gelijkspel is Real Madrid tot dusver in topvorm in de Champions League en Cristiano Ronaldo is de huidige topscorer van het toernooi met dertien doelpunten.

Manchester City
Het Engelse Manchester City heeft het voor het eerst in hun clubgeschiedenis geschopt tot de kwartfinales van de Champions League. Het team van Manuael Pellegrini heeft dit te danken aan de 3-1 zege op Dynamo Kiev en een 0-0 gelijkspel thuis, wat voldoende was voor plaatsing. Agüero is de voornaamste dreiging van de Engelse ploeg met zes doelpunten in zes wedstrijden dit seizoen in Europa.

Atlético Madrid
De ploeg van Diego Simeone heeft de kwartfinales voor het derde seizoen op rij bereikt na een thriller van een return tegen PSV Eindhoven. Atlético liet het komen tot een penaltyreeks om het team van ex-blaugrana Phillip Cocu uit te schakelen, na een 0-0 gelijkspel in Nederland en 120 minuten doelpuntloos voetbal in de return in het Vicente Calderón. Fransman Antoine Griezmann is degenen om voor op te passen met vier doelpunten tot dusver dit seizoen in de Champions League.

Bayern München
Het kostte de ploeg van Pep Guardiola bloed, zweet en tranen om de kwartfinales te bereiken. Bayern kwam in de return op een 2-0 achterstand te staan tegen Juventus, na het 2-2 gelijkspel in de heenwedstrijd. In de extra tijd maakten de Duitsers er alsnog 2-2 van en dwongen in de verlenging een 4-2 overwinning af voor een ticket naar de kwartfinales. De huidige topscorer bij Bayern qua Europese doelpunten is Lewandowski.