Nieuws December 2022

Nederland na strafschoppen naar huis

En weer zijn we erin getuind. Ondanks een effectief plan B (met 2 doelpunten van Wout Weghorst) gaat Oranje met lege handen naar huis. Onderstaande cijfers zijn keihard:

• 6 schoten, waarvan 2 op doel tegenover 14 schoten voor de Argentijnen waarvan 5 op doel

• 30 overtredingen tegenover 18 voor de Argentijnen

• 2 hoekschoppen (Argentinië: 8)

Deja vu? In 2014 gebeurde hetzelfde. Door strafschoppen eruit. Nu waren het Virgil van Dijk en Steven Berghuis die de penalty’s misten. Het grootste deel van de wedstrijd was Oranje onmachtig. Zeker in de 1e helft.

Het einde van de wedstrijd leverde een kopgoal op van Weghorst en een doelpunt van diezelfde Weghorst (slimme vrije trap door Teun Koopmeiners).

Niet te temmen: Lionel Messi. Na een prachtige steekpass, in de 35e minuut, was Molina in staat om te scoren: 0-1 voor Argentinië. 60.000 Argentijnen gingen uit hun dak. En dat konden ze nog een keer doen na een benutte strafschop van Messi: 0-2. Overtreding in het strafschopgebied op Acuna.

Ondertussen maakte de scheidsrechter, Mateu Lahoz er een eigen show van. 14 gele kaarten en 1 rode (2 x geel voor Dumfries, in de catacomben). Over het algemeen is Denzel een lieve jongen…

Een kater van jewelste. Louis van Gaal en zijn spelers waren duidelijk helemaal van slag. Zo dichtbij en zover af. Gesteund door 1400 Oranjesupporters. Complimenten dat ze de moeite hebben genomen om naar Qatar af te reizen,

Al met al een teleurstellend WK. Man van het toernooi: Andries Noppert. Wat een kerel en wat een keeper!! Louis probeerde in de rust nog in te grijpen: Berghuis en Koopmeiners voor Bergwijn en de Roon. Het spel werd iets beter maar de Argentijnen hadden overal een antwoord op. Messi bleef onaantastbaar en niet te stoppen.

Nu genieten van een welverdiende vakantie en uitzien naar de volgende wedstrijden: Barcelona- Espanyol (31-12), 7 januari: RKC – Heerenveen, AZ – Vitesse, Utrecht – Feyenoord, NEC = Ajax. Het verschil is groot, het zal weer even wennen zijn.

Fijne vakantie en succes met de herstart!!

Opstelling Nederland: Noppert, Timber, van Dijk, Aké, Dumfries, de Roon (46”Koopmeiners), Frenkie, Blind (64”Luuk de Jong), Gakpo (113”Lang), Bergwijn (46”Berghuis), Depay (78”Weghorst)

Opstelling Argentinië : Martinez, Acuna (78”Tagliafico), Molina (105”Montiel)L. Martinez (112”Di Maria), Romero (78”Pezzella) Mac Allister, Fernández, de Paul (66”Paredes), Messi, Alvarez, L. Martinez (82” Alvarez)