Nieuws April 2010

Negen miljoen Spanjaarden volgden el ‘clasico’

De kraker van zaterdag is in Spanje meteen de meest bekeken uitzending van het jaar tot nu toe geworden. Welliefst 8.768.000 Spanjaarden zagen Barça met enig gemak van Madrid winnen. Dit cijfer staat los van de mensen die wereldwijd via internet hebben gekeken.

Eén van de kijkers was oud Barça speler Hristo Stoichkov. De Bulgaar die nooit verlegen is om een paar mooie uitspraken te doen liet weten sommige spelers als ezels te hebben zien acteren, andere als voetballers: “Het geld bepaalt niet in het voetbal. De honderden miljoenen euro die Real investeerde hebben geen enkele doelpunt tegen Barcelona opgeleverd”.

Voor wat betreft Messi had Hristo niets anders dan lof: “Tijdens het WK 1994 zei de toenmalige coach van Italië, Arrigo Sacshi, dat je revolver nodig had om mij af te stoppen. Nou, om Messi te stoppen heb je vandaag de dag een mitrailleur nodig.

Diegene die met een grote glimlach het Bernabeu verliet was voorzitter Joan Laporta. De scheidende president heeft in zijn zeven seizoenen als leidinggevende van de club viermaal als winnend voorzitter het stadion van Real verlaten. De eerste keer was in seizoen 2003-04, toen Barça middels Kluivert en Xavi met 1-2 won. De tweede keer was de memorabele 0-3 uit het seizoen 2005-06, toen Ronaldinho excelleerde. De laatste twee waren tevens de laatste twee ontmoetingen. De 2-6 en de 0-2. Een indrukwekkende balans met de wetenschap dat de overwinning van afgelopen zaterdag pas de 16e zege was in de clubgeschiedenis. "We waren zaterdag superieur. Het was het voetbal dat men wereldwijd graag mag zien. Maar het is niet alleen dat. De projecten die beide clubs voeren zijn zo verschillend. Het duidt eens te meer aan dat ons model, gebaseerd op de Masia, veel succesvoller is dan dat van Real, een zeer gewaagd model.”

Erelid Johan Cruijff was ook eenduidig in zijn mening. “Barça deed het in Madrid perfect. Het was een collectief resultaat. Ieder voldeed aan zijn taken. Ik weet niet wie ik het meest moet bewieroken, maar door alleen Valdés, Xavi, Messi en Pedro te noemen, doe ik de anderen zwaar te kort.”