Nieuws September 2015

Neymar en Messi blinken uit

De interlandstop is inmiddels weer voorbij, en de gehele selectie zal zich op donderdag weer gaan verzamelen voor de voorbereidende trainingen voorafgaand aan het duel met Atlético, en tijdens de laatste internationale wedstrijden voor de terugkeer bij hun clubs wisten Neymar en Messi nog even het publiek te trakteren op ouderwetse hoogstandjes voor respectievelijk het Braziliaanse en Argentijnse elftal. Toen Brazilië na een magere 0-1 zege op Costa Rica het vliegtuig instapte voor een oefenduel met de Verenigde Staten waren er  toch de nodige twijfels vanwege het sterke spel dat de Amerikaanse opponent altijd op de mat weet te leggen tijdens vriendschappelijke wedstrijden, maar uiteindelijk bleken deze twijfels ongegrond te zijn. Het werd maar liefst 1-4 voor de ploeg van Dunga, en Neymar stal de show met twee treffers, waardoor hij nu op 46 interlandgoals staat en nog maar vier doelpunten verwijderd is van een mooie mijlpaal. Neymar mocht na de openingsgoal van Hulk zelf voor de 2-0 zorgen na een incident in het strafschopgebied, en hij benutte de penalty feilloos. Hij was echter niet de enigste Barça-speler die een glorieuze avond beleefde.

Daags na zijn interlanddebuut tegen Costa Rica was er namelijk alweer iets te vieren voor middenvelder Rafinha, want in de wedstrijd tegen de VS scoorde Rafinha direct zijn eerste goal voor de Brazilianen in het tweede duel. Rafinha kon zijn geluk niet op, en de Braziliaanse dominantie werd nog duidelijker toen Neymar met zijn tweede treffer van de avond de 4-0 wist binnen te schieten. De eretreffer van Amerika volgde nog wel, maar het was te laat om echt voor verontrustende taferelen in Massachusetts. Neymar hoeft nog maar vier spelers voorbij om zich te kronen tot topscorer aller tijden van het Braziliaanse elftal, al is hij nog wel heel wat goals verwijderd van huidig recordhouder Pelé, die 77 maal het doel trof voor de Kanaries. De Argentijnen hadden het veel lastiger in hun duel, want ze keken al snel tegen een 2-0 achterstand aan in de wedstrijd tegen Mexico. De ploeg die afgelopen jaar de Gold Cup wist te winnen bood uitstekend tegenstand en Chicharito en Herrera schoten de Mexicanen naar een voorsprong. Na rust kwamen de Argentijnen echter meer op gang, en in de blessuretijd liet Messi zijn land alsnog juichen. Na 90 minuten stond het 2-1 door een goal van Aguero, maar Messi wist met een prachtig schot met de linkervoet alsnog de 2-2 aan te tekenen. Messi staat nu op 49 interlandgoals, en dus kunnen de Argentijnen het jubileumbier al koud zetten.