Nieuws December 2021

Nieuw: Ferran Torres García

De van Manchester City afkomstige aanvaller Ferran Torres heeft een contract bij FC Barcelona getekend tot en met 30 juni 2027. Bedragen van transfersommen worden genoemd met een hoogte van 55 miljoen euro. Buy-out bedrag: 1 miljard euro. Ferran werd geboren op 29 februari 2000 in Foios (Valencia). Zijn eerste voetbalstappen maakte hij niet op het veld maar in de zaal (futsal). Technisch begaafd dus.

Vervolgens maakte hij de overstap naar de Valencia CF Academy (veldvoetbal). Hij was pas 7 jaar toen hij voor het eerst het shirt van Valencia droeg. Hij speelde van 2006 t/m 2017 in de jeugdopleiding van Valencia. Hij doorliep alle leeftijdscategorieën om uiteindelijk zijn debuut in de Liga te maken op 16 december 2017 tegen Eibar. Zijn eerste echte wedstrijd was nog eerder: 30 november in de Copa del Rey tegen Zaragoza. Zijn ster bleef rijzen. Hij speelde in de hoofdmacht 97 wedstrijden, 9 doelpunten.

Grootste succes in het seizoen 2018/2019 waarin de Copa del Rey werd gewonnen ten koste van…FC Barcelona. Een overstap volgde: van Valencia naar Manchester City. Geen vleugelaanvaller meer maar als spits. Ideetje Pep Guardiola. In het eerste seizoen: 11 doelpunten in 30 wedstrijden. Als international voor Spanje was hij succesvol met Spanje onder 17. Tot op de dg van vandaag speelt hij in de hoofdmacht van Spanje (onder Luis Enrique). Er worden doelpunten van Ferran verwacht. Hij kan op elke positie in de voorhoede spelen. Hij heeft een hard doelgericht schot in zijn benen. En met zijn mentaliteit: daar zit het wel goed mee. Hij zal nooit verzaken.

Onderstaand een overzicht van zijn palmares:

1. 2016-2020 Valencia B 12 wedstrijden 1 doelpunt

2. 2017-2020 Valencia 97 wedstrijden 9 doelpunten

3. 2020-2021 Manchester City 43 wedstrijden 16 doelpunten

Erelijst: Copa del Rey, Premier League, League Cup, Europees kampioen onder 17, Europees kampioen onder 19. Hopelijk worden er een aantal kampioenschappen van Barça aan toegevoegd door de komst van Ferran. Meerdere spelers zullen in de lopende periode volgen en vertrekken. Vele namen worden genoemd (aankoop en vertrek).

Ferran wordt gepresenteerd op maandagmiddag 3 januari in Camp Nou. Dat hij maar vaak mag scoren. Xavi is blij.

Visca Barça !!