Nieuws Oktober 2009

Osasuna - Barça 1-1

FC Barcelona heeft zaterdagavond in het stadion Reyno de Navarra in Pamplona twee dure punten verloren. Onnodig werd diep in de blessuretijd een zeker lijkende overwinning op Osasuna weggegeven, sneu genoeg door een eigen speler.

In het verleden leverde de tweestrijd in Pamplona elf overwinnigen, tien gelijke spelen en tien verliespartijen op. Hierdoor wist het team van Pep Guardiola dat het geen makkelijke avond zou worden. Vorig jaar werd er nog in de blessure tijd met 2-3 gewonnen, door een doelpunt van Messi.

Die zelfde Messi kreeg zaterdagavond al na 50 seconden een goede kans om de score te openen, maar hij stuitte op keeper Ricardo. Daarna ontstond er een matte partij waarbij FC Barcelona veel balbezit had en Osasuna inzakte en daarmee weinig ruimte weggaf. Ook de spelers van Barça waren niet erg nauwkeurig. Hiervan probeerde Osasuna te profiteren met enkele counters. Zo ook na een kwart wedstrijd, Aranda kwam in een kansrijke positie in het strafschop gebied en ging naar de grond. Iedereen dacht aan een penalty, maar de scheidsrechter beoordeelde de situatie als een schwalbe en gaf Aranda een gele kaart. Maar FC Barcelona was gewaarschuwd.

De rest van de eerste helft probeerde Barcelona wel gevaarlijk te worden, maar het lukte gewoon niet. Mede ook omdat de linies niet goed aansloten en daardoor stond Ibrahimovic te veel geïsoleerd om gevaarlijk te worden.

De tweede helft begon zoals de eerste helft was geëindigd. Barça had de bal maar kon niet gevaarlijk worden. Osasuna wachtte af en loerde op de counter met Aranda en Pandiani. Maar bij de spaarzame uitbraken werd het gevaar goed gekeerd door Valdés. In het begin van de tweede helft kreeg Chygrynskiy een gele kaart voor een overtreding die hij maakte op Aranda. Korte tijd hierna werd hij gewisseld voor Rafael Márquez.

Na bijna een uur voetballen werd Ibrahimovic goed aangespeeld, alleen keeper Ricardo kon de bal nog net voor zijn voeten weg tikken. Niet veel later leek Ibrahimovic alleen op de keeper af te gaan, nadat hij zelf de bal had veroverd van Flaño. Maar Flaño legde de zweed direct neer en waar een rode kaart terecht geweest was, zag de scheidrechter niets in deze overtreding.

Na drie kwart van de wedstrijd was dan er eindelijk de eerste goal. Messi speelde vanaf rand zestien meter gebied de goed opkomende Puyol in. Hij gaf een goede voorzet waardoor Seydou Keita simpel kon inschuiven. Dit was alweer het zesde doelpunt van Keita dit seizoen.

In het slot van de wedstrijd kreeg Barça meer ruimte, omdat Osasuna wat meer de aanvol zocht. Hierdoor kreeg Ibrahimovic nog een grote kans, maar hij schoot tegen de keeper op. Ook waren er nog kansen voor Messi, de eerste vanuit een vrije trap. Deze werd nog maar net tegen gehouden door de keeper. De tweede keer schoot hij op de goed uit gekomen Ricardo en als laatste probeerde Messi nog over Ricardo heen te lobben, maar die was net lang genoeg om de bal uit de lucht te plukken.

Deze gemiste kansen braken FC Barcelona uiteindelijk op, want leek de winst veilig, in de laatste minuut werd er toch nog gescoord. Rafael Márquez greep niet goed in bij de laatste aanval van Osasuna. Hierdoor kon Camuñas goed voorgeven en deze voorzet werd door Piqué achter doelman Valdés gewerkt. Meteen hierna werd de wedstrijd afgefloten door de scheidsrechter. FC Barcelona blijft leider van de Primera Division, alleen Real Madrid is de koploper tot op 1 punt genaderd.

Klik hier voor de samenvatting

Opstellingen:

Osasuna: Ricardo, Azpilicueta, Flaño, Josetxo, Monreal, Juanfran (82. Galán), Puñal (77. Ruper), Nekounam, Camuñas, Pandiani en Aranda (70. Massoud)

FC Barcelona: Valdés, Puyol, Piqué, Chygrynskiy (60. Márquez), Abidal, Xavi, Busquets, Keita, Messi, Iniesta (89. Pedro) en Ibrahimovic