Nieuws Januari 2012

Osasuna - Barça 1-2

Donderdagavond stond voor Barça de 1/8 finale van de Copa del Rey op het programma.
FC Barcelona had de thuiswedstrijd met 4-0 gewonnen en daarom gaf Guardiola enkele basisspelers rust. Zo zaten onder andere Xavi, Messi en Fabregas op de bank. Pinto was door de afwezigheid van Puyol de aanvoerder.

Door de vele wijzigingen speelde Barça de eerste helft niet sterk en werd het zelf regelmatig vast gezet op de eigen helft door Osasuna. Dit leidde een paar keer tot gevaarlijk bal verlies. Maar grootte kansen werden niet gecreëerd. De grootste kans in het begin was voor Pedro, maar zijn schot werd door de keeper net over het doel getikt.

Na een kwartier spelen moest Barça de eerste tegenvaller verwerken. Fontàs kwam in botsing met zijn tegenspeler en raakte daardoor geblesseerd aan zijn knie. De botsing leek niet ernstig, maar Fontàs werd wel open een brancard van het veld gedragen. Vrijdag volgt er onderzoek in het ziekenhuis en wordt er bekend wat hij precies heeft.

Kort voor het einde van de eerste helft, wist Osasuna tegen de verhoudingen in, te scoren. Na het voorbereidende werk van Raoul, rondde Dejan Lakic van dichtbij doeltreffend af. Deze voorsprong gaf Osasuna energie en 3 minuten na de 1-0 had Cejudo de 2-0 op zijn schoen, maar de bal ging het doel niet in. Hierdoor bleef het 1-0 en werd dit ook de ruststand.

Na de rust ging Barça wat nadrukkelijker op zoek naar de gelijkmaker en binnen vijf minuten in de tweede helft stond het alweer gelijk. Alexis kopte een goede voorzet van Adriano binnen. Na dit doelpunt controleerde Barça de wedstrijd verder. Messi en Busquets mochten ook nog het veld in. Messi maakte wel eens waar geen doelpunt, toch stond hij wel aan de basis van de tweede goal van Barça. Want na bijna een half uur spelen, schoot Sergi Roberto een mooie steekpass van de drievoudige Gouden Bal winnaar binnen. Door dit doelpunt was de wedstrijd beslist. Osasuna had geen kracht meer om bij het doel van Pinto in de buurt te komen en Barça was de noodzaak om de score verder uit te breiden ook niet aanwezig en daardoor eindigde de wedstrijd in een 1-2 overwinning voor Barça.

Door dit resultaat en het feit dat Real Madrid wist te winnen van Malaga, treed Barça in de kwartfinale van de Copa del Rey aan tegen Real Madrid.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Montoya, Piqué, Fontàs (15' Abidal), Adriano, Mascherano, Thiago, Sergi Roberto, Pedro, Cuenca en Alexis (58' Messi)