Nieuws Maart 2013

Pedro scoort winnende treffer

Dinsdagavond boekte La Roja in het Stade de France in Parijs een cruciale 0-1 overwinning op Frankrijk. Na de twee remises tegen Frankrijk
(1-1) en Finland (1-1) werd er getwijfeld aan het team van Vicente del Bosque, maar in Parijs liet de regerend wereldkampioen zien dat er geen reden voor twijfels is. Door de overwinning staat Spanje weer aan de leiding in Groep I met elf punten na vijf WK-Kwalificatieduels. Het team van de Franse bondscoach Didier Deschamps staat tweede met tien punten en derde in de groep is Georgië met slechts vier punten na vijf kwalificatiewedstrijden.

In de vijfde minuut was Xavi al dichtbij de openingstreffer. Andrés Iniesta wist Nacho Monreal met een geweldige pass te bereiken en het leek voor Xavi eenvoudig om de aanval af te ronden. De middenvelder schoot echter over het doel van Hugo Lloris. Les Bleus hadden na een half uur geluk dat het geen penalty tegen kreeg. Een duidelijke overtreding van de Franse keeper op Pedro in het strafschopgebied was echter volgens de scheidsrechter geen penalty waard. Víctor Valdés behoedde Spanje voor een achterstand vlak voor rust. Franck Ribéry wist te ontsnappen aan Gerard Piqué, maar oog in oog met de doelman van Barça wist de aanvaller van Bayern München niet koel te blijven en zag zijn inzet naast het doel gaan.

Valdés was ook in de tweede helft belangrijk voor het team van Vicente del Bosque met beslissende reddingen. Zo voorkwam hij een zeker doelpunt van Blaise Matuidi en redde Víctor spectaculair op een duikkopbal van Patrice Evra. In de 58e minuut scoorde Pedro de enige treffer, zijn tiende doelpunt in acht interlands!, op aangeven van Nacho Monreal. De wedstrijd ging in het laatste half uur op en neer, met goede kansen voor beide teams, totdat de Fransman Paul Pogba een klein kwartier voor tijd met twee gele kaarten binnen vijftig seconden van het veld werd gestuurd. Toch was de laatste mogelijkheid op een doelpunt voor Frankrijk. Vlak voor tijd was Valdés weer belangrijk door een kopbal van Mathieu Valbuena buiten het Spaanse doel te houden.

De strijd om directe plaatsing (eerste in de groep) en plaatsing via de play-offs
(2e plaats) kan Spanje bijna niet meer ontgaan. Met twee thuisduels tegenover twee uitwedstrijden voor Frankrijk lijkt het team van Del Bosque in het voordeel te zijn op weg naar het WK in Brazilië.