Nieuws April 2011

Pep: “Dit gelijkspel is prima”

Guardiola gelooft dat het gelijkspel dat behaald werd in Madrid positief benaderd moet worden met het oog op de voorbereiding voor de Spaanse bekerfinale. De blaugrana coach vond ook dat het gelijkspel een heel goed resultaat was dat Barça “dichter bij de belangrijkste titel van het jaar brengt”.

Tijdens de persconferentie voor aanvang van de wedstrijd liet Pep Guardiola nog weten dat Real Madrid een topteam is, en ook op de bijeenkomst na het gelijkspel bevestigde hij die woorden nog eens. Pep: “We zijn heel blij. Hier komen en niet verliezen is een goed resultaat. Madrid is een top, topteam.”

Pep: “We hebben nog zes wedstrijden te gaan en we zullen proberen om elke wedstrijd te winnen om landskampioen te worden.” De Catalaan is zich ervan bewust dat Barça een stap dichter naar het kampioenschap heeft gezet met het gelijkspel in Madrid, maar hij wil nog niets horen over het idee dat Barça al kampioen is. “We zijn nog geen kampioen, we moeten nog om 18 punten spelen tegen teams die zullen spelen alsof hun leven ervan afhangt.” Guardiola herinnerde iedereen er nog maar eens aan dat “er nog veel gestreden en gerend moet worden. Ik denk nog steeds dat de wedstrijd tegen Osasuna het moeilijkste gaat worden.” Desondanks is ook Pep niet vergeten dat “we een stap dichter bij de meest belangrijke titel van het seizoen zijn.”

Hoewel Guardiola al vanaf het begin een duidelijk onderscheid heeft gemaakt tussen de wedstrijden tegen Real in respectievelijk de competitie, de beker en de Champions League, heeft hij toch ook een aantal dingen geleerd nu vooraf aan de bekerfinale. Pep: “Met het oog op de Finale is het gelijkspel heel goed voor ons… Ik ben zeer tevreden over hoe mijn spelers zich gedragen.”

Over de competitiewedstrijd tegen de aartsrivaal van zaterdag zei Guardiola tot slot: “We hebben weinig fout gedaan en we hadden de wedstrijd onder controle. Misschien hadden we alleen meer vooruit moeten spelen na de 1-0.”

Josep Maria Bartomeu, Barça’s vicepresident, was in elk geval tevreden met het gelijkspel tegen Real: “Dit was juist het soort spannende wedstrijd dat fans aantrekt. Het gelijkspel is een prima resultaat, al hadden we natuurlijk liever gewonnen.” De directeur van FC Barcelona weet dat deze 1-1 belangrijk is voor het binnenhalen van de titel, maar zei ook dat “de Liga statistisch gezien nog in volle gang is, ondanks het gelijkspel hier.” Met de eerste ‘Clásico’ van de vier achter de rug kan Barça zich nu totaal focussen op de wedstrijd van woensdag, de belangrijke bekerfinale. Daarover zei Bartomeu: “De Beker zal totaal anders zijn, omdat het maar één wedstrijd is. Daar moet je niet gelijkspelen.”