Nieuws Augustus 2011

Pep: “Ze zoeken elkaar en vinden elkaar.”

Al was hij zich er bewust van dat het spelen met drie verdedigers tegen een gevaarlijk team als Villarreal een risico was, Guardiola benadrukte dat de kwaliteit van zijn spelers juist de sleutel was tot het durven een risico te nemen.

Op de persconferentie na de wedstrijd tegen Villarreal legde Josep Guardiola zijn tactische aanpak van de eerste competitiewedstrijd van FC Barcelona uit. De coach begon zijn analyse van het duel met aandacht voor de vleugelspelers, wanneer er gespeeld wordt met drie verdedigers. “Wanneer je niet speelt met fullbacks, moeten de vleugelspelers stabieler en geduldiger zijn. We bouwden op één verdediger van nature, Abidal, en we besloten om te spelen zoals we deden. Het idee was om controle te hebben over de bal, om de bal vanuit de achterhoede te spelen, en om de bal veel rond te spelen.”

Het was een aanpak met een heel positief eindresultaat. “We speelden een ongelofelijke wedstrijd, dat in mijn ogen het einde van het pre-seizoen aanduidt. Ik vind dat het seizoen pas begint wanneer de spelers terugkomen van de wedstrijden met hun respectievelijke nationale teams. We speelden heel goed tegen een Villarreal team dat ons altijd veel problemen heeft bezorgd. Ik wil iedere speler feliciteren, want ik ben heel blij met wat zij hebben neergezet.”

Toen hem werd gevraagd of hij voor een driekoppige verdediging had gekozen als hij iedereen tot zijn beschikking had gehad, was Guardiola duidelijk. “Het hangt een beetje van alles af. Als iedereen beschikbaar was geweest, weet ik niet hoe het zou zijn gelopen. Binnen deze club heb ik altijd geloofd dat goed voetbal voortkomt vanuit de middenvelders, en we hebben het geluk dat we er daar behoorlijk wat hele goede van hebben.”

De coach was zich ervan bewust dat de driekoppige achterhoede een risico met zich meebracht. “Het was risicovol om zo te spelen, omdat we het niet erg voorbereid hadden. We legden drie of vier concepten uit, en opnieuw hebben de spelers bewezen hele goede en erg slimme spelers te zijn. Ze deden alles uitstekend. Achterin moesten ze kalm blijven, en Mascherano en Sergio Busquets deden precies dat. Het werk van een coach is om zijn spelers en hun kwaliteiten te kennen. Met andere types verdedigers hadden we niet zo kunnen spelen.”

Guardiola benadrukte ook het ontzettend hoge balbezit dat Barça gedurende de wedstrijd wist te behalen en behouden. “We hebben al zo’n 180 of 190 wedstrijden meer balbezit gehad dan onze tegenstander, en dat is een beduidende statistiek tegen een team met de kwaliteit van Villarreal… Spelen met drie verdedigers tegen Nilmar en Rossi is altijd gevaarlijk, maar het is goed verlopen.”

Een van de nieuwe aanwinsten van de Catalaanse club, Cesc Fàbregas, scoorde opnieuw, tegen Villarreal. “Je hoopt altijd dat een nieuwe aanwinst goed in de groep past. In het geval van Cesc zie je dat hij twee hele goede dingen combineert; ten eerste kent hij de club en sommige van zijn teamgenoten heel goed, en ten tweede was hij al op jonge leeftijd aanvoerder van Arsenal, en heeft hij een hele sterke persoonlijkheid ontwikkeld. We wisten dat hij alleen maar gewend moest raken aan het ritme en dat alles stukje bij beetje in elkaar zou passen.” Guardiola benoemde ook de tandem die Cesc met Lionel Messi heeft gevormd. “Ze zoeken elkaar en vinden elkaar.” Tegelijkertijd wilde hij ook de rol van spelers als Thiago, Iniesta en Keita benadrukken. “Uiteindelijk is het dat gevoel met betrekking tot de speelstijl dat je vertrouwen geeft voor de toekomst. Ze rennen allemaal, en ze weten hoe ze een teamgenoot moeten aanspelen, en dat is de sleutel.”

Een andere speler die straalde op het veld was Alexis, die in zijn officiële debuut in het Camp Nou zijn eerste goal voor Barça scoorde. “Het is nooit gemakkelijk om naar dit stadion te komen en te spelen zoals hij deed. We hebben natuurlijk al gezien waartoe hij in staat is. Zoals altijd moeten we hem tijd geven. Hij is een jongeman die nu de vreugde van de kleedkamer is, en geliefd wordt. Als iets hem dwarszit, zijn we er, zoals altijd, om te helpen.”

Tot slot wilde Guardiola niet zo ver gaan om te zeggen dat dit de beste wedstrijd was die Barça heeft gespeeld sinds hij het stokje overnam. “Ik denk dat we heel goed hebben gespeeld en we zijn heel blij. Gezien waar we vandaan komen, en de energie die we gestopt hebben in de twee Super cups, reageerde het team opnieuw heel goed. Dit geeft ons dat beetje extra zelfvertrouwen om de volgende stap voorwaarts te zetten.” Opnieuw prees de Catalaanse coach zijn spelers. “Wat ik ook tegen deze jongens zeg, als het niet vanuit zichzelf komt, dan lopen dingen niet goed. Veel van hen zijn hier al jaren en weten dat de kleinste details hen alles kunnen kosten. Vaak hoef ik hen niet te vertellen wat te doen, want dat weten ze al. Ze zijn sterren, degenen die mensen gelukkig maken.”