Nieuws November 2010

Persconferentie Guardiola

Na het feliciteren van zijn team voor het optimaal gebruik maken van de gecreëerde kansen, verklaarde de coach van FC Barcelona dat het vooral kwam door de instelling van de spelers: “De spelers hebben laten zien dat als ze spelen op de manier die wij voor ogen hebben, solide samenwerken, iedereen doet wat hij moet doen, we de wedstrijd controleren. Het talent van de spelers maakt het compleet en dat is waar we heen willen.” Hij was vooral trots op de afronding van de kansen: “We scoorde bijna iedere keer als we in de buurt van het doel kwamen. Dat was tot nu toe vaak anders. Het is niet eenvoudig om een wedstrijd als dit te beschrijven. Ik wil het team feliciteren voor hun effectiviteit.”

Voor Guardiola was het een bitterzoete reünie met zijn oude vriend Juan Manuel Lillo. “Het is een vervelende situatie voor hem en voor mij. We zijn al jaren vrienden, hij is een fantastische persoon en een geweldige coach.” Het bestuur van Almería besloot een uur na de wedstrijd de 45-jarige coach per direct uit zijn functie te zetten. Direct na het laatste fluitsignaal ging het bestuur van de club in vergadering. Het resultaat was dat Juan Manuel Lillo moest verdwijnen. Het ontslag van Lillo was na het verlies een kwestie van tijd. Almería staat met negen punten uit twaalf wedstrijden in de onderste regionen van de Spaanse competitie.

Op de vraag wat hij vond van de prestaties van Andreu Fontàs, die speelde in plaats van de uit voorzorg aan de kant gehouden Gerard Piqué, zei de coach: “Ik ben trots op de prestaties van Andreu. Gerard had wat last van zijn been en er was het risico van uitsluiting voor El Clásico bij het verkrijgen van een volgende gele kaart. Ik vertrouw op de kwaliteiten van Andreu en wilde hem een kans geven. Hij speelde een bijzonder goede wedstrijd.”

Ten slotte wilde Guardiola nog wat zeggen over Bojan Krkić. “Hij heeft geen moment het vertrouwen in zijn talent verloren en wij hebben nooit het geloof in hem verloren. Hij had vorig seizoen een belangrijk aandeel in het winnen van de landstitel. Bojan scoorde als wisselspeler twee keer. We weten dat hij er altijd staat als het team hem nodig heeft.”