Nieuws April 2010

Piqué: “Ik hoop op een kolkend Camp Nou”

Barça is maandag de voorbereiding op de kraker tegen Inter Milaan begonnen. Op Ciudad Deportiva werd getraind, waarbij de jongelingen Fontàs en Bartra de selectie kwamen versterken. De twee centrale verdedigers zijn nodig omdat Carles Puyol vanwege een schorsing zal ontbreken, Chygrynskiy niet speelgerechtigd is en Abidal nog los van de groep traint. De selectie is gebrand op een herstel van het echec in Milaan, waar de blaugranas zich naast hun mindere wedstrijd ook gepiepeld zagen worden door de Portugese scheidsrechter Benquerença. De aanwijzing van de Belgische leidsman De Bleeckere door de UEFA valt goed, er is in ieder geval geen connectie met een speler of trainer als landgenoot, iets dat afgelopen week in Milaan maar al te duidelijk was, gezien de historie van Olegario Benquerença en Mourinho, oud zakenpartners.

Gerard Piqué is er klaar voor. De lange centrale verdediger liet tijdens de persconferentie nog maar eens weten het stadion vol te willen zien. Met zijn oproep aan de socios hoopt hij de juiste snaar bij de achterban te raken: “Ik hoop op een kolkend Camp Nou dat geschiedenis gaat schrijven. Een Camp Nou als nooit tevoren, waarin geen stoel leeg is. Dat de spelers van Inter zich zelf 90 minuten mogen haten dat ze voetballers zijn geworden.” Na deze uitspraak riep Piqué er meteen bij dat deze woorden niet verkeerd geïnterpreteerd dienden te worden. “Want tijdens de wedstrijd hoop ik niet dat het uit de hand loopt. Het is niet zo dat we deze atmosfeer creëren om er als een kip zonder kop gebruik van te maken, verantwoordelijkheid en het ‘koppie’ gebruiken zijn nu de belangrijkste facetten om de opgelopen averij te herstellen.”

Piqué droomt van een inhaalslag zoals Barça dat ooit met Chelsea deed. In seizoen 1999-2000 verloren de blaugranas met 3-1 in Londen, maar zagen kans de Engelsen in Camp Nou met 5-1 huiswaarts te sturen. “Dat we eind vorig jaar met 2-0 van Inter wonnen zegt nu niets. Dit is geen vergelijkbare situatie. Het is de dood of de gladiolen. We hebben nu wel het voordeel van het thuispubliek, een breder veld en korter gras, waardoor de bal sneller zal circuleren.”

Over de praktijken van Mourinho wilde Piqué niet te veel woorden vuil maken: “Wat hij ook doet, als de wedstrijd begint zit hij gewoon in zijn dug-out en spelen we elf tegen elf.”