Nieuws December 2014

Postmatch reacties coach en spelers

Coach Luis Enrique vertelde na het met 0-4 van Huesca gewonnen bekerduel trots te zijn op de prestaties van zijn spelers. “Het is een duidelijke weerspiegeling van de intensiteit, motivatie en wil van het team. We verwachten van de spelers dat ze allemaal een gelijkwaardige bijdrage leveren en daarmee zijn we op de juiste weg”, aldus de coach.

Over de wonderschone vrije trap van Ivan Rakitić zei Luis Enrique: “De spelers overleggen onderling wie een vrije trap neemt en we hebben er een aantal die er goed in zijn. Het is mooi dat de spelers daar hun eigen hiërarchie en gewoonten in hebben.”

In de bekerwedstrijd kregen weer een aantal Barça B spelers, Sergi Samper, Munir El Haddadi, Sandro Ramírez en Edgar Ié, de gelegenheid hun kwaliteiten te laten zien. “We willen de jonge talenten de kans geven en hen graag met de spelers van het eerste elftal zien samenwerken”, aldus de coach.

Voor Edgar Ié was het helemaal een bijzondere avond, want hij maakte zijn officiële debuut bij het eerste van Barça. De in Guinee-Bissau geboren centrale verdediger speelde het laatste half uur van de wedstrijd en was uiteraard dolgelukkig met zijn debuut: “De coach heeft vertrouwen in me en ik moet vooral doorgaan met hard werken en het de coaches mijn kwaliteiten laten zien. Mijn teamgenoten vertelde me veel druk te zetten en geen ruimtes open te laten. Ik ben heel gelukkig.” Edgar Ié speelde wel al met het eerste elftal in het voorseizoen in de wedstrijden in Huelva, Nice, Genève en Helsinki. Sindsdien speelde de verdediger in 9 van de 15 competitieduels met Barça B. Ié kwam in 2008 naar de jeugdopleiding van FC Barcelona. Daarvoor voetbalde hij bij Sporting Lisbon.

Ook Andrés Iniesta maakte zijn debuut sinds hij in het stadion Santiago Bernabéu tijdens de Spaanse Klassieker geblesseerd raakte. De middenvelder vertelde na de wedstrijd geen pijn te hebben gevoeld tijdens het bekerduel: “De eerste wedstrijd na een blessure is altijd zwaar. Het voelde goed om weer terug te zijn in het team en dat is het belangrijkste. Ik speelde zonder pijn en dat stelde me gerust. Ik was gelukkig niet zo lang uit de running als in eerste instantie verwacht werd, al was het belangrijkste om vooral niet gehaast te vroeg terug te keren. Blessures zijn wat ze zijn en hebben de benodigde tijd nodig om ervan te kunnen herstellen.”

Iniesta speelde de gehele wedstrijd en bekroonde zijn terugkeer in het team met een doelpunt. “Als je een wedstrijd voetbalt, wil je winnen en goed spelen. Wanneer je een afstandsschot plaatst heb je daarbij geluk nodig. Soms wordt het een doelpunt, maar meestal niet. Het werd een geweldig schot”, aldus Iniesta.

De uitoverwinning is een mooi uitgangspunt voor de return in Camp Nou 16 december a.s. om 20:00 uur.