Nieuws December 2010

Presentatie shirtsponsor Qatar Foundation

Afgelopen maandag werd met veel ceremonieel de Qatar Foundation officieel gepresenteerd als shirtsponsor van Barça. De Qatar Foundation is verbonden aan Qatar Sports Investment, een investeringsmaatschappij gevestigd in Qatar en de werkelijke eigenaar van de reclamerechten, maar op het shirt zal de naam van de goede doelen organisatie Qatar Foundation prijken. Nog niet bekend is waar de naam op het shirt precies zal komen maar wel duidelijk is dat de naam van Unicef op het shirt zal blijven staan en dat men in Qatar het laatste woord heeft over het definitieve ontwerp van het shirt. Beide identiteiten Unicef en de Qatar Foundation delen dezelfde waarden en dat is dan ook de reden dat we voor F.C. Barcelona gekozen hebben aldus de vicepresident van de Qatar Foundation, Saif Ali Al-Hajari.

Met het akkoord dat loopt tot 2016 is in totaal 165 miljoen euro gemoeid waarvan 15 miljoen euro dit jaar over gemaakt zullen worden en 30 miljoen euro elk volgend jaar. Het geld zal worden gebruikt om de schuldenlast te verlichten omdat “de schuld veel groter is dan bij voorbaat aangenomen werd en in de kantoren geen machine aangetroffen is die geld kan drukken”: zo grapte Sandro Rosell.

In zijn vaste kolom in de krant “El Periódico de Catalunya”getiteld “¿ Manchar la camiseta ? No gracias” (Het shirt vervuilen. Nee, bedankt) uitte Johan Cruijff stevige kritiek op de beslissing van Barça om een shirtsponsor te nemen. Het bestuur zou de makkelijkste weg gekozen hebben om de schuldenlast te verlichten en bovendien getuigde de stap van weinig fantasie. Gevraagd naar zijn mening over deze kritiek zei Sandro Rosell dat “Cruijff een mythe bij Barça is en dat al zijn meningen er toe doen alhoewel hij vijf jaar geleden het tegendeel beweerde. Hij zal gelijk hebben daar is hij een mythe voor”, in een poging op deze manier een toch al verstoorde relatie niet verder op de spits te drijven.