Nieuws Mei 2009

Puyol kust zijn aanvoerdersband

In de klassieker tussen Madrid en Barcelona was het opvallend dat beide centrale verdedigers van Barcelona een doelpunt scoorde. Uitgerekend Carles Puyol, aanvoerder van de Catalaanse brigade, wist met zijn snoeiharde kopbal een bres in de witte defensie te slaan. De 1-2 voorsprong kwam als een mokerslag aan in het Bernabeu en Puyol, die met de kopbal pas zijn zevende officiële treffer in zijn lange loopbaan bij Barcelona scoorde, vierde zijn mooiste treffer ooit door zijn aanvoerdersband van zijn arm af te trekken en het uitbundig te kussen. De aanvoerdersband van de blaugranas bestaat uit de roodgele kleuren van de Catalaanse senyera. Een mooier gebaar voor de fanatieke Catalaan was in het hol van de leeuw niet denkbaar.

Ook Gerard Piqué, de revelatie van het seizoen, speelde een ijzersterke wedstrijd die hij bekroond zag worden met de zesde goal. ‘Game, set en match’, zal de oer Catalaan hebben gedacht toen hij Barça’s honderdste competitiedoelpunt van het seizoen scoorde. p>

Beide doelpunten zijn te herleiden uit het succes van het ‘Pep-team’, dat geroemd wordt door de kenmerken dat de verdediging begint bij de aanval, en dat de aanval begint bij de verdediging.