Nieuws Maart 2016

Rayo Vallecano - FC Barcelona 1-5

FC Barcelona heeft een record van Leo Beenhakker uit de boeken weten te schieten, door in Vallecas op bezoek bij Rayo Vallecano voor de vijfendertigste keer op rij ongeslagen te blijven. Uit bij de Madrilenen wist Barça met 1-5 te winnen. Door deze ruime zege behoudt Barcelona de voorsprong op achtervolgers Atlético en Real Madrid. De voorsprong op beide teams is respectievelijk 8 en 12 punten. Vallecano eindigde door twee rode kaarten het duel met 9 man in een erg enerverende wedstrijd, waarin vele noemenswaardige acties voorvielen. Tegen Eibar hervat Barcelona in het weekend weer de competitie. Vallecano heeft inmiddels alle 10 de onderlinge ontmoetingen met FC Barcelona verloren in competitieverband.

Barcelona en Vallecano begonnen beiden goed in een erg open openingsfase. Vallecano is voornamelijk bekend van het aanvallende voetbal, maar uiteindelijk was na 20 minuten het duel al snel gespeeld. In 2 minuten wist Barcelona zich richting een 0-2 voorsprong te werken, al kreeg het bij de openingsgoal de nodige hulp van doelman Juan Carlos. Uit een afgeslagen voorzet kwam een voorzet vanaf de flank, maar de doelman liet de bal door zijn handen glippen. Ivan Rakitic reageerde snel en scoorde de openingstreffer met een intikker, en net na de aftrap lag de bal alweer in het mandje. Lionel Messi wist zijn eerste van de avond te noteren met een schuiver met het linkerbeen op aangeven van Neymar, die hiermee al zijn negenentwintigste assist op de Argentijn wist te noteren.

Met een 0-2 ruststand zat Barcelona al behoorlijk strak in het zadel, ondanks dat Suárez de nodige mogelijkheden miste, maar nog voor rust kwam Vallecano ook nog eens met 10 man te staan. Llorente kwam op kniehoogte in bij Rakitic en deze schandalige overtreding werd volkomen terecht bestraft met een directe rode prent. Daardoor leek het een uitgangsloze situatie voor de ploeg van Paco Jémez, die na rust zag hoe Messi de derde scoorde. Suárez zag in een ongelukkig duel van zijn kant een volley op de paal belanden, maar Messi was attent en tekende 10 minuten na rust uit de rebound voor de 0-3. Rayo leek rijp voor de slachtbank maar wist zich nog een enkele keer te verweren, toen Manucho binnenkopte uit een voorzet van Bebe. Van dichtbij wist hij Bravo te verschalken, maar de opleving van Rayo was slechts van korte duur.

Met nog 20 minuten op de klok kwam de bal op de stip te leggen. Een vrije trap van Neymar raakte de kruising en in de rebound werd Busquets gevloerd door Iturra, die met rood ook vervroegd van het veld werd gestuurd. 9 man voor Rayo en een strafschop, die Messi in staat kon stellen zijn derde te maken. Messi gunde de strafschop niet voor de eerste keer dit seizoen aan een ploeggenoot, Suárez, maar die schoot hard op doelman Juan Carlos. Drie minuten later kwam de 1-4 alsnog. De gelanceerde Messi bleef oog in oog met de doelman kalm en schoof het leer binnen voor zijn derde. Messi mag dus een nieuwe wedstrijdbal toevoegen aan zijn verzameling, en het slotakkoord kwam van de ingevallen Arda Turan. Tot dusver had Arda nog geen doelpunten gescoord voor Barcelona, maar de middenvelder bekroonde zijn invalbeurt met een duikende kopbal die hem de 1-5 liet optekenen vlak voor tijd. De scheidsrechter vond het al snel genoeg, en floot af.

Door de 1-5 zege van FC Barcelona komt de titel steeds meer in zicht, en tegen Eibar kan Barcelona een nieuwe stap naar nieuw eremetaal zetten. De hattrick van Messi brengt zijn seizoenstotaal in de competitie op 19 treffers, waarmee hij de topscorerslijst ondanks twee maanden afwezigheid alsnog blijft bestijgen. Neymar zal er niet bij zijn tegen Eibar, want de Braziliaan stond op scherp en pakte geel.

Opstelling Barça: Bravo; Roberto (72' Vidal), Piqué, Mascherano, Mathieu; Rakitic (66' Turan), Busquets (77' Vermaelen), Iniesta; Messi, Suárez, Neymar