Nieuws Februari 2011

RCD Mallorca–FC Barcelona 0-3

Na een rustige week zonder midweekse duels trad Barcelona zaterdag aan tegen de nummer elf uit de Spaanse competitie, Real Mallorca, dat voor aanvang van de wedstrijd een totaal van 31 punten had, een gat van 34 punten met Barça. Pep reisde met zijn selectie af naar het Estadi Iberostar in Palma de Mallorca om de reeks van 18 ongeslagen uitduels in de competitie voort te zetten, waarmee de Catalaanse ploeg loerde op een evenaring van het La Liga record van Real Sociedad uit 1979-80. Guardiola, die deze week zijn contract verlengde tot de zomer van 2012, kon niet beschikken over de geschorste Dani Alves, noch over de geblesseerde Valdés, Xavi, Puyol en Jeffren, met als gevolg dat de basisopstelling er behoorlijk anders uitzag dan gewoonlijk.

Na een tribuut aan de voormalige nummer één tennisser Carlos Moya uit Mallorca via een symbolische aftrap, ging de op papier lastige uitwedstrijd van start. Vanaf de eerste minuut gaf Mallorca veel druk naar voren en stond met name de verdediging van Barça minder stabiel dan anders nadat veel van de Catalanen individuele duels verloren. Er ontstond een eentonig en vlak spelbeeld; beide ploegen creëerden niet veel kansen en Mallorca belette Barça ervan haar eigen spel te spelen, waardoor het baltempo laag lag en de Catalanen niet vloeiend konden combineren. Het leek er dan ook op dat de afwezigheid van de vaste motoren van het elftal wel degelijk gevoeld zou worden. Ook al had Barcelona meer dan twee-derde van het balbezit, goals of doelpogingen kwamen niet uit het bal rondspelen voort, ook niet vanuit het kamp van Mallorca. Vooral Pinto, Abidal en Keita hadden het achterin druk met het overeind houden van de Catalaanse ploeg.
Dit alles veranderde in de 38e minuut. Een perfecte lob van Keita speelde de Mallorca verdediging onverwacht uit, waarna Messi de bal vanuit de lastige stuit schitterend over de Mallorca doelman heen kopte. Hiermee scoorde de Argentijn zijn 26e competitiegoal dit seizoen. In de vijf minuten die hierop volgden, toonde Barcelona zich even superieur met een opeenstapeling van doelkansen, maar het net werd niet meer gevonden. Met een 1-0 voorsprong gingen de twee teams de rust in.

De elftallen kwamen ongewijzigd weer het veld op en vanaf de eerste minuut was het spelbeeld compleet veranderd. Barcelona hervatte zich helemaal, en Mallorca had zichtbaar steeds meer moeite de bezoekers af te stoppen; de Catalanen combineerden veel vloeiender en het gemis van de sleutelspelers werd steeds minder. Het duurde iets meer dan tien minuten voor Villa een prachtige steekpass van Busquets aannam, de keeper omzeilde en koelbloeding afrondde: 0-2. Hierna leek het gedaan; Mallorca kreeg minder puf om te jagen, miste enige overtuiging om de tactiek van de eerste helft door te zetten en fungeerde daarmee steeds meer als toeschouwer; de weinige tegenaanvallen die de ploeg van Michael Laudrup leverde, werden afgestopt door een beter functionerende achterhoede, met Pinto opnieuw in een glansrol als vervanger van Valdés.
In de 66e minuut kreeg Pedro het op zijn heupen; hij ontving de bal op links van Keita, kapte af naar binnen en torpedeerde een schot vanaf de rand van de zestien die via een lichte aanraking van de verdediger in de verre bovenhoek belandde. De nummer 17 tekende hiermee voor de 0-3, tevens de eindstand van de wedstrijd. Hierna kon Barcelona een tandje lager spelen, maar gaf weinig ruimte weg; de tijden van langdurig Catalaans balbezit werden dan ook begroet met fluitconcerten van het thuispubliek. Aanvallers Pedro en Villa werd rust gegund, vervangen door Afellay en Bojan, en Adriano werd uit voorzorg gewisseld na een botsing, waarmee hij Barça B-speler Montoya de gelegenheid gaf zijn debuut te maken voor het eerste team!

In de slotfase van de wedstrijd kwam er zo nu en dan nog een kans voorbij, maar Mallorca voorkwam een verdere nederlaag voor de thuisploeg en Barcelona kon tekenen voor de drie gewilde punten. Daarmee ontkrachtte het Catalaanse team de kritiek die Barça ontving over een ‘mindere vorm’ na de lastige wedstrijden van de laatste tijd, en vergrootte de ploeg van Guardiola de afstand met Real Madrid naar acht punten. Barça evenaart met deze overwinning tevens het record uit de Primera División van 19 ongeslagen uitduels.

Opstelling Barça: Pinto, Adriano (85’ Montoya), Piqué, Abidal, Maxwell, Iniesta, Busquets, Keita, Pedro (69’ Afellay), Messi & Villa (’69 Bojan).

Opstelling Mallorca: Aouate, Cendrós, Nunes, Rubén, Ayoze, Joao (61’ Pereira), Nsue, Pep Lluís Martí, De Guzmán (72’ Tejera), Castro (69’ Akihiro) & Webó.