Nieuws Oktober 2010

Reacties Pep en Puyol op overwinning Barça

Op 16 oktober maakte Barça een heroïsche comeback in Camp Nou met de overwinning op Valencia. Ondanks de 0-1 achterstand na de eerste helft, vocht Barça terug en maakten Iniesta en Puyol in de tweede helft met twee goals korte metten met de tegenstander.

Pep Guardiola was na afloop zeer te spreken over de prestaties van zijn team: “Dit was een stap voorwaarts. Het winnen van een duel als dit geeft ons kracht. Ik vond dat we goed presteerden. Het vergt veel van ons om te winnen, niets gebeurt immers slecht met geluk. Valencia is een geweldig team en we moeten minder fouten maken. De verrassing zou zijn als we 99 punten binnenhalen zoals afgelopen seizoen; iedereen moet zich beseffen dat er ook andere teams spelen.” De coach vond dat deze wedstrijd een goede les voor zijn spelers was. “In de eerste helft gaven mijn spelers alles, maar konden ze niets doen. Maar in de tweede helft leken ze te vliegen. In voetbal komt er veel neer op de mentale instelling. Niemand zou twijfels moeten hebben over deze spelers en opnieuw hebben ze laten zien waarom.”
Er was wederom lof voor de prestaties van Iniesta. “Hij heeft een ongelooflijk talent om in zoveel posities te kunnen spelen. Hij heeft alles.” Over de comeback van Xavi zei de coach: “Hij heeft zich goed ingezet. We zullen moeten afwachten wat er gaat gebeuren en hoe hij zich ontwikkelt. Ik denk dat hij niet elke week kan spelen, maar we zullen het zien.” Na de wedstrijd bleek dat Xavi in de 78e minuut gevraagd had om gewisseld te worden, omdat hij een steek voelde. Keita werd vervangen door Abidal omdat hij wat last had van zijn lies.

Ook aanvoerder Puyol was te spreken over Barça’s prestatie. Hij zei dat het team nog steeds genoeg ambititie heeft om te winnen: “Het team heeft laten zien dat ze nog steeds willen winnen. Wanneer dingen fout gaan, is het het belangrijkste dat je karakter laat zien en dat is wat Barça gedaan heeft. We speelden om drie hele belangrijke punten, want ook al is het altijd belangrijk om punten te behalen, de laatste paar thuiswedstrijden bleek het moeilijk om te winnen en daarom moesten we extra hard werken.”
De 2-1 die de verdediger tegen Valencia maakte, deed denken aan de goal die hij in Bernabéu scoorde in die bekende 6-2 overwinning, maar ook aan zijn goal tegen Duitsland op het WK, waardoor Spanje zich plaatste voor de finale. Al die goals kwamen van crosses van Xavi, waardoor Puyol zei dat “hij de helft van de goal kreeg.”