Nieuws December 2012

Real Betis - Barça 1-2

Zondagavond stond in het Estadio Benito Villamarín de topper tussen Real Betis Balompié en FC Barcelona op het programma. Barça heeft deze wedstrijd met veel moeite kunnen winnen.

Barça werd vanaf het eerste begin van de wedstrijd gelijk onderdruk gezet door Betis en de thuisclub gebruikte hiervoor alle middelen. Één van de slachtoffers hiervan was Cesc, want hij moest binnen tien minuten al vervangen worden met een blessure. Hierdoor kwam Alexis al vroeg in het veld. Betis was misschien wel een beetje geschrokken van deze vroege wissel en daardoor kreeg Barça het spel beter in handen.  Na een kwartiertje spelen, was daar het eerste doelpunt, van niemand anders dan Messi. Na een aantal spelers voorbij gedribbeld te zijn, schoot hij hard binnen. Dit doelpunt was meteen de evenaring van het record van Müller.

Na dit doelpunt had Barça de controle over de wedstrijd en kon het eigen spel weer gespeeld worden. Na bijna een half uur resulteerde dat in het tweede doelpunt van Messi. De kleine Argentijn kreeg hij de bal via een hakballetje van Iniesta en de superster van Barça mocht zijn 86ste doelpunt van het jaar 2012 binnenschieten. Met dit schot, schoot hij ook het record van Müller na 30 jaar uit de boeken.

Na de 0-2 voorsprong ging Barça makkelijker voetballen en ga het meer ruimtes weg. Vijf minuten voor de rust omzeilde Castro de buitenspelval en werd zo doende alleen voor de keeper gezet. Hij dacht niet lang na en kon zo de aansluitingstreffer makkelijk binnen schieten. De 1-2 was tevens ook de ruststand.

Na de rust ging Betis nadrukkelijk opzoek naar de gelijkmaker en voorkwam dat Barça in hun eigen ritme kwam. Hierdoor leed Barça zeldzaam veel balverlies en kreeg Betis een aantal behoorlijke kansen. Zo werd er vanuit een corner op de binnenkant van de paal gekopt en schoot Pozuelo nog een keer hard op de kruising. Ook Valdés moest een paar keer tot het uiterste gaan om een bal tegen te houden.

Gelukkig voor Barça kon Betis dat tempo niet tot het einde van de wedstrijd handhaven en kregen ook de Catalanen gaandeweg de tweede helft een aantal kansen. Messi schot zelfs nog een keer op de lat en uit de rebount schoot Alba op de lat. Pedro en Xavi kregen ook nog kansen, maar scoorden niet en daarom bleef het tot het einde van de wedstrijd ongelovelijk spannend.

Tot opluchting van alle Barça spelers werd er niet meer gescoord door Betis en konden de Catalaanse spelers de drie punten mee naar huis nemen. Hiermee bleven ook de voorsprongen op zowel Atletico als Real Madrid in takt en kan Barça zich gaan opmaken voor de tweede topper binnen een week, want volgend weekend komt Atletico de Madrid op bezoek in Camp Nou.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Adriano, Piqué, Puyol (46’ Mascherano), Alba, Sergio, Xavi, Iniesta, Cesc(9’ Alexis), Pedro (Thiago) en Messi