Nieuws November 2013

Real Betis-Barça 1-4

Zondagavond speelde FC Barcelona de laatste competitiewedstrijd voor de internationale onderbreking. Op bezoek bij Real Betis trad Tata Martino aan met een opvallende opstelling. De goed in vorm stekende Alexis Sánchez bezette de bank in gezelschap van Andrés Iniesta en Javier Mascherano, terwijl Gerard Piqué (lichtelijk geblesseerd) en Sergio Busquets (rust) thuis gelaten waren. De blaugrana achterhoede begon daarmee met Carles Puyol, Martín Montoya en Marc Bartra, en Alex Song nam het middenveld waar in plaats van Busquets.

In het altijd lastige Benito Villamarín ging Barça op zoek naar de drie punten om de succesvolle ongeslagen reeks van dit seizoen voort te zetten. Al snel na het leek er weinig van die intentie over; Barça kwam er aanvallend nauwelijks aan te pas en de ploeg hing als los zand aan elkaar. De wedstrijd was chaotisch en golfde op en neer, en ook de vreemde beslissingen van de scheidsrechter maakten het er niet veel beter op. Betis was qua voetballend spel de bovenliggende partij en meldde zich geregeld op de blaugrana helft met meerdere goede kansen, maar verzuimde te scoren.
Barça bouwde ondertussen nauwelijks een aanval op en vooral de hernieuwde achterhoede moest eraan te pas komen. Víctor Valdés had niet bepaald last van koude handen; met twee schitterende reddingen hield hij Barça eigenhandig op de been. De jonge Bartra liet zich eveneens van zijn beste kant zien met uitstekende ingrepen die voorkwamen dat dat hij en zijn team tegen een achterstand aankeken.

Rond de twintig minuten lag Leo Messi na een actie op het gras, en tot woede van Valdés liet de scheidsrechter doorspelen. De keeper kreeg geel voor zijn protest, en een minuut later liet Messi zich voor Iniesta wisselen met pijn in zijn dijbeen. Veel rust was er daarna niet te vinden in het spel van Barça; de Catalaanse ploeg bleef ongeconcentreerd spelen. Neymar Júnior was dicht bij een openingstreffer met een kopbal, maar keeper Guille Sara pareerde gemakkelijk.
Ondanks het teleurstellende spel van Barça waren het de Catalanen die op voorsprong kwamen. In minuut 36 had Song een schitterende lange pass in huis op Cesc Fàbregas, die prima af legde op Neymar en de Braziliaan verzuimde niet te scoren: 0-1. Eén minuut later verdubbelde Pedro Rodríguez de score met een assist op zichzelf, toen Neymar de bal van Pedro liet lopen wegens buitenspel en Pedro vervolgens zelf achter zijn pass aanging en de keeper volledig kansloos liet: 0-2. Met deze stand gingen beide ploegen de rust in.

Na rust toonde Real Betis zich onmiddellijk weer gevaarlijk. Verdú was namens de thuisploeg vlak bij een treffer, maar zag zijn schot een paar centimeter naast het doel gaan. Net als in het eerste bedrijf was Betis de spelmaker en veroverden ze opvallend vaak de bal terug. Terwijl Barça amper iets van het groen-witte doelgebied zag, was Betis vaak vlak bij Valdés te vinden. Vadillo miste een grote kans, maar vlak daarna was het Xavi Torres die hard de paal raakte. De tegentreffer hing dreigend in de lucht en het leek een kwestie van tijd eer de nul van het scorebord zou verdwijnen.
Maar tot grote teleurstelling van de thuisploeg was het aan de andere kant dat het cijfer veranderde. In een zeldzame Barça-aanval legde Montoya prima af op Fàbregas, die daarna de bal en daarmee de 0-3 soepel binnen schoof. Betis bleef daarna komen, terwijl Barça rustig de al besliste wedstrijd uitspeelde. Cesc Fàbregas mocht zelfs zijn tweede treffer van de avond bijschrijven, toen hij in het doelgebied een hoge sprong in huis had en de bal met een stuit en via de paal het doel in kopte: 0-4. Hij leek zich bij de landing te blesseren en werd meteen gewisseld voor Sergi Roberto die nog een paar minuutjes mocht meedoen.

Het tempo van Betis lag beduidend lager, maar helemaal opgeven deed de thuisploeg niet, getuige nog twee doelpogingen die beide door Valdés gegrepen werden. Desondanks mocht Molina nog enigszins de eer van zijn team redden, toen hij in blessuretijd een penalty toegewezen kreeg na een overtreding van Alves. Molina verzuimde niet te scoren en daarmee eindigde de wedstrijd in een 1-4 zege voor FC Barcelona.
De Catalaanse ploeg heeft dankzij deze overwinning een voorsprong van drie punten op Atlético Madrid, dat zondag 1-1 gelijkspeelde tegen Villarreal; de afstand tot Real Madrid bedraagt nu zes punten.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Bartra, Puyol, Montoya, Xavi, Song, Fàbregas, Pedro, Messi (21’ Iniesta) en Neymar (73’ Tello).

Opstelling Real Betis: Guille Sara, Steinhöfer, Caro, Figueras, Nacho, Vadillo, Nono (75’ Matilla), Verdú (63’ Chuli), Xavi Torres, Juan Carlos (67’ Dídac) en Jorge Molina.