Nieuws Mei 2012

Real Betis - FC Barcelona 2-2

Zaterdagavond laat stond de allerlaatste competitiewedstrijd van het seizoen 2011/12 op het programma. FC Barcelona reisde af naar Sevilla voor de confrontatie met Real Betis, de nummer twaalf op de ranglijst. Voor Josep Guardiola was het de laatste competitiewedstrijd als coach van de blaugranas, en tevens een lastige: in het Benito Villamarín wist Pep met zijn Barça nog nooit te winnen. Voor hem dus een laatste kans om daar verandering in te brengen.
Met Pinto afwezig wegens een verstuikte enkel, was het als vanouds Valdés die het doel bemande. Afellay begon verrassend in de basis in de wedstrijd die eigenlijk nergens meer om ging. Alleen voor Messi en Valdés viel er nog eer te behalen: Messi kon zijn aantal doelpunten in La Liga opschroeven voor de Pichichi-prijs, terwijl Valdés nog altijd aasde op de prijs voor de minst gepasseerde doelman.

In de eerste helft combineerde Barça prima. Real Betis leek vooral te wachten op een kans voor een snelle tegenaanval, terwijl ze de blaugranas uit het zestienmetergebied probeerde te houden. Dat mislukte echter al in de negende minuut: uit een mooi aangegeven corner van de voet van Xavi kopte Sergio Busquets knap raak, buiten het bereik van doelman Casto. Na deze vroege voorsprong bleef Barça de dienst uitmaken en ging de bal het veld rond. Af en toe kwam Betis er gevaarlijk uit, maar Mascherano bewees opnieuw in topvorm te zijn en stopte veel van de aanvallen af. Afellay maakte een degelijke indruk, al sloeg even de schrik om het hart toen hij na vijftien minuten spelen met een van pijn vertrokken gezicht op de grond lag; waarschijnlijk was er een vinger uit de kom geschoten, maar een paar minuten later meldde de Nederlander zich alweer op het veld. Barça bleef combineren en creëerde meerdere kansen, zoals een hard schot van Alves en een mooi gekrulde vrije trap van Xavi. Doelman Casto was echter uitermate alert en behoedde zijn team meerdere malen voor een verdere achterstand, waardoor Barça met slechts één doelpunt op zak de rust in ging.

Onmiddellijk na rust werd duidelijk dat Real Betis met een geheel andere instelling het veld op was gekomen. De thuisploeg kwam vaker in balbezit en kwam er meerdere keren gevaarlijk uit, maar vooralsnog redden met name Valdés en Mascherano de voorsprong. In de 53e minuut kreeg Barça een rode kaart om de oren toen Daniel Alves een tweede gele kaart toegewezen kreeg na een onbesuisde, domme overtreding. Met één man minder veranderde het wedstrijdbeeld. Al behield Barça veelvuldig balbezit, tot grote irritatie van het thuispubliek, de grote rondo’s leidden tot niets. De inspiratie ontbrak zichtbaar en het tempo werd steeds lager; Barça leek er zelf niet meer voor te willen spelen. Deze lusteloosheid werd in de 71e minuut afgestraft door Rubén Castro. De aanvaller brak uit op randje buitenspel en wipte de bal mooi over Valdés heen: 1-1. Drie minuten later was het opnieuw Castro die Barça te kijk zette en tekende voor zijn tweede goal van de avond na een sterke aanval van de thuisploeg. Guardiola keek vanaf de zijlijn met lede ogen toe hoe zijn spelers moeizaam combineerden en tevergeefs zochten naar een gelijkmakend doelpunt.
De komst van Iniesta, die applaus en lovend gezang van het publiek in ontvangst mocht nemen, bracht weinig verandering en de Catalanen leken af te stevenen op een nederlaag. In de extra tijd kreeg Messi, vrijwel onzichtbaar tijdens de wedstrijd, nog een kans zijn aantal op 51 doelpunten te brengen nadat hij onderuitgehaald werd vlak bij het zestienmetergebied en even laaide de hoop onder de culés op. Leo nam de vrije trap prachtig en de bal leek in het doel te verdwijnen, maar het schot stuitte op de lat en de stand bleef onveranderd.
Toch viel de gelijkmaker. Seydou Keita kopte in de laatste minuut een uitstekende cross van de ingevallen Montoya achter Casto en bracht daarmee zijn ploeg op gelijke hoogte. De scheidsrechter beëindigde de wedstrijd niet veel later en met enigszins betrokken gezichten verlieten de spelers en Guardiola het veld, opnieuw zonder overwinning in het Benito Villamarín.
Pep Guardiola staat nu nog één uitdaging te wachten: de finale van de Copa del Rey op 25 mei tegen Athletic Club de Bilbao. We zullen zien wat Barça in haar allerlaatste wedstrijd van dit seizoen gaat doen!

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Mascherano, Adriano, Keita, Busquets, Xavi (82’ Iniesta), Afellay (57’ Montoya), Pedro (77’ Tello) en Messi.

Opstelling Real Betis: Casto, Chica (72’ Isidoro), Paulao, Chechu Dorado, Nacho, Beñat, Cañas, Jefferson Montero (57’ Santa Cruz), Pozuelo (64’ Nono), Jonathan Pereira en Rubén Castro.