Nieuws Januari 2024

Real Betis - FC Barcelona 2-4

In een buitengewone voetbalwedstrijd in Benito Villamarín, waar Barça al veertien wedstrijden niet had verloren, werden drie absoluut cruciale punten gepakt om ervoor te zorgen dat het team goed in de jacht blijft op de Liga-titel.

Hoewel de Catalanen op koers leken te zijn na een paar doelpunten van Ferran Torres, veranderden twee doelpunten van Isco in slechts drie minuten tijd plotseling het hele verloop van deze wedstrijd.

2-2 was inderdaad heel slecht nieuws. Hoewel Real Madrid eerder op de dag met 2-0 achter stond tegen Almería, hadden ze die uiteindelijk gewonnen en als Barça niet hetzelfde deed, zou de ranglijst er inderdaad heel anders uitzien.

Tot overmaat van ramp leek Betis na hun onverwachte comeback het betere team. We bereikten de 90e minuut toen Culers plotseling weer kon ademen. Ferran schitterde in de opbouw en de afwerking van João Felix was gewoon voortreffelijk.

3-2 en er was nog tijd voor meer, want Torres overtrof misschien wel zijn beste prestatie ooit in een Barça-shirt door Betis-keeper Rui Silva te verslaan in een één-op-één en de score op 2-4 te zetten.

Tienerduo

Een andere opvallende speler van Barça vandaag was Lamine Yamal, een van de twee 16-jarigen die vandaag in de basisopstelling stonden. Pau Cubarsi kreeg zijn eerste start ooit in de gedecimeerde verdediging van Barça, terwijl Andreas Christensen nu ook niet beschikbaar was.

Ferran doet het een keer

Er zat wat fortuin in de opener van Ferran in de 21e minuut. Een pass van Gundogan aan de rand van het 16 metergebied ketste af van de Betis-verdediging en belandde in de voet van Pedri. De Canarische eilandbewoner pikte het geschenk op en plaatste de perfecte pass zodat Ferran de trekker over kon halen.

Het allerleukste moment kwam toen Lamine Yamal een prachtige actie afrondde door de bal op de Betis-paal te schieten, en Robert Lewandowski het net vond, maar werd afgekeurd vanwege buitenspel.

En Ferran doet het opnieuw

Betis was in de eerste 45 minuten niet gevaarlijk, maar Barça zou vlak na de herstart twee keer scoren.

Wat een run door Lamine Yamal! Nadat de tiener zich een weg naar het doel had gedanst en vervolgens vanuit een hoek op het houtwerk schoot, werd de rebound opgewacht door een donderende Ferran Torres, en dat was het tweede doelpunt van de in vorm zijnde spits van de avond.

Betis comeback

In dit stadium leek Betis verslagen. Maar in slechts twee minuten tijd nam alles een vervelende wending. Eerst belandde de stoot van Iñaki Peña recht voor de voeten van Isco, wiens halve volley achterin het net belandde.

Plotseling gesteund door de aansluitingstrefferschoot Betis weer naar voren en Isco deed het opnieuw, deze keer schoot hij de bal over Peña heen.

In eerste instantie leek de beslissing van de scheidsrechter om daarop buitenspel te geven meer dan juist. Maar uit een VAR-beoordeling bleek dat de pass van Borja Iglesias helemaal geen pass was. Hij raakte de bal nooit aan en zo stonden beide teams weer op gelijke hoogte, 2-2.

Late vreugde

Maar eind goed al goed. Zonder de late doelpunten van João Felix en Ferran Torres zou de competitie er heel anders uitzien. Maar dat is niet zo. Dankzij die doelpunten en de drie punten die ze verdienden, is Barça nog steeds op jacht naar de titel.

Opstelling FC Barcelona: Iñaki Peña, Balde, Kounde, Cubarsi '81 (Felix), Araujo, de Jong, Gundogan, Pedri '71 (lopez), Ferran Torres, Yamal, Lewandowski '63 (Vitor Roque)

Foto: www.fcbarcelona.com