Nieuws Augustus 2012

Real Madrid - Barça 2-1

FC Barcelona heeft een nipte nederlaag geleden tegen Real Madrid. Op basis van de eerste helft was de zege terecht, hoewel Barça in de tweede helft met tien man de betere ploeg was.

Real Madrid begon furieus aan de wedstrijd en wilde laten zijn dat de slechte seizoensstart slechts een incident was. Higuaín kwam al snel oog in oog met Valdés met deze één op één strijd wist de Catalaanse doelman nog in zijn voordeel te beslissen. Niet veel later was het echter wel raak door diezelfde Higuaín na een grote inschattingfout van Mascherano. De 2-0 viel vervolgens zomaar na een snelle uitbraak waarbij Cristiano Ronaldo letterlijk zijn hakken liet zien aan Piqué. Even leek zelfs de genadeklap uitgedeeld te zijn toen Pepe uit een vrije trap met een kopbal wist te scoren. Gelukkig werd die treffen terecht afgekeurd na een duwfout. Een belangrijk moment voor de wedstrijd was de rode kaart die Adriano kreeg. De verdediger moest aan de noodrem trekken om zo Ronaldo een vrije doorgang te beletten. Wie anders dan Messi bracht vlak voor rust, letterlijk uit het niets, het vertrouwen weer terug bij de Catalanen door een vrije trap van 30 meter prachtig achter Casillas te schieten. Hierdoor was Barça weer één doelpunt verwijderd van de Super Cup.2-2 was immers genoeg voor de overwinning na de 3-2 winst in de eerste wedstrijd van het tweeluik.

Na rust kreeg Barça meer de ruimte om het geliefde tiki-taka voetbal spelen doordat de witte brigade ervoor koos om vooral de 2-1 voorsprong te verdedigen. Al snel ontstond een enorm kans op de gelijkmaker maar Pedro wilde Casillas verrassen door hem tussen zijn benen; dat lukte helaas net niet. Een kwartier voor het einde bracht Vilanova debutant Alex Song in het veld voor Busquets. Een gewaagde keuze aangezien Song nog geen twee weken bij het team is. De landgenoot van Eto’o hield zich goed staande. Op de counter noteerde Madrid nog een tweetal goede kansen maar het was FC Barcelona dat in de slotfase alsnog dichtbij de Supercopa was. Een schot van verdediger Montoya was echter te zwak en collega verdediger Jordi Alba wist wel Iker te omspelen maar bracht Ramos redding. In blessuretijd leek Messi alsnog de verlossende gelijkmaker vanuit de 16 te maken. Zijn schot ging helaas net langs de verkeerde zijde van de doelpaal en moest Barça de Supercopa d'Espanya achter laten in het Bernabéu.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Mascherano, Piqué, Adriano, Alba, Busquets (75’ Song), Xavi, Iniesta, Alexis (32’ Montoya), Messi en Pedro (82’ Tello)