Nieuws Maart 2013

Real Madrid – Barça 2-1

In een wedstrijd die vooral in de slotfase hectisch te noemen was, won Real Madrid met 2-1 van Barça. Voor de ‘koninklijke’ vonden Karim Benzema en Sergio Ramos het net. Lionel Messi scoorde namens de bezoekers uit Catalonië.

El clásico was een wedstrijd waar voor en na de wedstrijd genoeg te bespreken was bij de penyabijeenkomst op Woudestein. Xavi Hernández was afwezig wegens een blessure die hij vrijdag opliep bij de training en Carles Puyol werd gepasseerd door Jordi Roura. Thiago Alcántara en Javier Mascherano namen hun plekken in.De Madrilenen bekenden kleur door de Champions League ontmoeting van a.s. dinsdag tegen Manchester United belangrijker te vinden. Sterspeler Cristiano Ronaldo stond niet in de basis, en o.a. Mesut Özil, Xabi Alonso en Arbeloa begonnen niet aan de clásico.

Nadat het clublied was gezongen door de 125 aanwezige leden van de fanclub, kon de wedstrijd beginnen. Jordi Alba was echter nog aan het slapen, de bal rolde onder zijn voet door over de zijlijn. Na een beginfase waarin Real Madrid zich liet inzakken, scoorde Benzema als een duveltje uit een doosje de 1-0. Na het doelpunt moest Barça komen, maar het lukte niet echt om kansen te creëren. Dani Alves wist echter een paar keer goed door te komen aan de rechtervleugel, en na een half uur stuurde de Braziliaan zijn teamgenoot Messi naar voren met een ‘no-look pass’. De Argentijn legt de bal voor zijn rechtervoet en schiet in de korte hoek binnen, 1-1. Met het doelpunt evenaart Messi zijn landgenoot Alfredo Di Stéfano. Het doelpunt zorgt bij de penyabijeenkomst in Rotterdam voor een orkaan van geluid.

Barça begon voortvarend aan de tweede helft en Real moest een paar keer aan de noodrem trekken. Zo kreeg Raphael Varane geel na een overtreding op Pedro en nog geen drie minuten later werd Ramos op de bon geslingerd. Er waren in de wedstrijd sowieso meer kaarten dan kansen. Zo kreeg Jordi Alba na tien minuten in de tweede helft geel na een overtreding op Pepe. Ronaldo was inmiddels binnen de lijnen gebracht door Mourinho. De Portugees liet gelijk van zich horen met een vrije trap die door Valdés werd gepareerd. Barça kwam maar mondjesmaat door de verdediging van Real. Vooral in de tweede helft was Messi onzichtbaar.

Naarmate het einde naderde werden de Madrilenen gevaarlijker. Tien minuten voor tijd kopt aanvoerder Ramos de 2-1 binnen uit een corner van Luka Modric. De laatste minuten van de wedstrijd waren absoluut het meest spectaculair. Ronaldo knalt een vrije trap vol op de kruising. Dani Alves krijgt vervolgens geel na een schop tegen Ronaldo die goed inviel. Álvaro Arbeloa laat zich weer eens van zijn slechte kant zien door een smerige overtreding op Messi. Twee minuten in blessuretijd glipt invaller Adriano Correia langs Ramos die de Braziliaan aantikt maar de scheidsrechter weigert om de bal op de stip te leggen. De spelers van Barça reageren furieus en Andrés Iniesta krijgt geel na aanmerkingen op de leiding. Als de scheidsrechter al heeft afgefloten komt Valdés verhaal halen. Na een gele kaart volgt al snel de rode kaart. De keeper moet vrezen voor meerdere wedstrijden schorsing.

Door de overwinning slinkt de voorsprong van FC Barcelona op Real Madrid naar 13 punten. Toch lijkt dit voldoende om de titel te winnen.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Mascherano, Alba, Busquets, Thiago (85’Tello), Iniesta, Messi, Villa (66’Alexis), Pedro (77’Adriano)