Nieuws Mei 2009

Rijkaard geeft Barça kansen tegen United

Frank Rijkaard geeft zijn oude club Barcelona in de Champions League finale tegen Manchester United een kans om de titel ook daadwerkelijk te winnen. “Als Barça goed verdedigt, dan denk ik dat zij in staat moet zijn om Manchester te verslaan. Als het haar spel kan spelen en geen fouten begaat dan kunnen ze niet verliezen”. Met alle voorzichtigheid van de wereld en met het respect dat de Engelse tegenstander verdient, dezelfde tegenstander die hem het vorig seizoen uit de halve finale van de Champions League gooide, denkt Frank Rijkaard dat Barça de finale van de Champions League, die op 27 mei in Rome gespeeld wordt,wint.

Rijkaard gaf een interview aan de website van de FIFA in welk hij zijn wens uitsprak om aankomend seizoen weer trainer bij een club te zijn. Hij zei niet bij welke club of welke aanbiedingen hij heeft gehad uit respect voor zijn collega’s nu in de diverse landen de competities ten einde lopen. Maar hij prefereert het trainen van een club boven een eventueel bondscoachschap. Rijkaard heeft echt weer zin om te beginnen, zeker na al die vrije tijd en ook in zekere zin om de emoties die hij in het Camp Nou heeft beleeft weer mee te maken.

Hij bracht Barça naar de finale in Parijs (2006) en won deze. Met dezelfde as heeft Guardiola zijn elftal naar Rome gebracht. “Daar ontmoeten de twee beste ploegen van de wereld elkaar”. In Rome ontmoeten Cristiano Ronaldo en Leo Messi elkaar. “Een bijzondere jongen die de mensen gelukkig maakt. Met de manier waarop hij voetbalt verwacht ik in de komende jaren nog meer progressie." Rijkaard is ook Xavi niet vergeten. “Een goede jongen en harde werker die altijd zijn ziel en zaligheid inzet net zoals Iniesta."
Heel anders dan Ronaldinho en Deco, twee andere spelers waarmee de Nederlander vele successen gehaald heeft in Camp Nou. “Bij Barça was ik omgeven door genieën”, bekend hij met dezelfde toon die ook Guardiola bezigde om zijn spelers te omschrijven.