Nieuws Januari 2013

Roura: “Spelers waren gemotiveerd”

Donderdagavond won Barça de terugwedstrijd in de achtste finale van de Copa del Rey van Córdoba met
5-0. Hiermee plaatste Barça zich voor de kwartfinales waarin het Málaga CF treft; de tegenstander van aanstaande zondag in de Primera División.

Jordi Roura vertelde na afloop aan de pers dat hij content was met het vertoonde spel van Barça.
“We speelden ambitieus en de spelers toonden de juiste mentaliteit”, aldus de assistent coach, die het roer van Vilanova overnam voor de wedstrijd tegen Córdoba. “Thiago speelde heel sterk. Hij toonde karakter en heerste over het veld”, vervolgde Roura. De Catalaanse coach sprak ook positief over David Villa en Alexis Sánchez: “Villa kan veel scoren en het verschil maken in wedstrijden als deze. Alexis werkt ongelooflijk hard en het lukte hem maar niet om te scoren. Hopelijk hebben deze doelpunten voor hen een positieve uitwerking.”

Alexis Sánchez bevestigde de mening van zijn coach: “Deze doelpunten geven me vertrouwen en ik ben blij dat we gewonnen hebben en in de kwartfinale van de Copa del Rey staan.” De Chileen scoorde voor het laatst op 2 oktober 2012 tegen Benfica in de groepsfase van de Champions League en zag zijn harde werken beloond met twee treffers.

Ook Mark Bartra was tevreden over het vertoonde spel van Barça. “We wisten op voorhand dat we deze wedstrijd niet zomaar konden uitspelen, want dan kan het nog lastig worden. Het geconcentreerde spel en de druk die we op Córdoba hebben gezet, heeft gelukkig snel tot doelpunten geleid”, aldus Bartra, die na rust in het veld kwam voor Carles Puyol. De jonge verdediger zei verder: “We proberen alles te winnen, ook weer tegen Málaga, zowel in de competitie als in de Copa del Rey. Dit houdt in dat we steeds meer wedstrijden moeten spelen. Zelf zal ik nog harder moeten werken om in deze wedstrijden meer speelminuten te krijgen.”

Thiago Alcántara sprak vol lof over het hele team: “We voerden allemaal onze taken goed uit. Dan kan ik ook makkelijker presteren. De wijze waarop we de wedstrijd gestart zijn, serieus en met ambitie, benadrukt de speel- en denkwijze bij Barça.”

Enige smet op de wedstrijd was het uitvallen van Sergi Roberto. De middenvelder van Barça B speelde tot aan zijn blessure een goede wedstrijd. Vijf minuten na rust raakte hij geblesseerd aan zijn linker hamstring en zal vier weken uitgeschakeld zijn. In de slotfase van de wedstrijd werd David Villa uit voorzorg naar de kant gehaald. Het is nog onduidelijk of de aanvaller ook daadwerkelijk geblesseerd is geraakt.