Nieuws September 2008

Samuel Eto'o op 100 goals

Het tweede doelpunt van Samuel Eto'o tegen Real Betis betekende zijn honderdste doelpunt in dienst van FC Barcelona. Reden genoeg om donderdag een persconferentie te geven. "Ik hoop ook nummer 200 er een keer in te leggen", was zijn nuchtere benadering op zijn heugelijke mijlpaal.

Drie maanden geleden nog op de transferlijst geplaatst, laat de Kameroener zien qua scoringsdrang niets te hebben ingeboet. De zware blessures die Samuel de laatste twee seizoenen veelvuldig aan de kant hielden, lijken geen invloed te hebben op zijn scorende vermogen. "In ben niet meer dezelfde Eto'o als in de eerste twee seizoenen bij Barça, maar ik heet nog wel Eto'o. Ik ben de Eto'o van dit seizoen en heb een andere stijl. Fysiek voel ik me sterk en ik denk dat ik het  blessureleed ver achter me heb gelaten. Ik heb nog altijd honger naar doelpunten en ben gemotiveerd het team te helpen daar waar nodig. Het is een eer om er 100 te hebben gemaakt. Ik heb het geluk gehad veel wedstrijden voor deze club te hebben mogen spelen. Ik hoop nog meerdere doelpunten te maken."

Samuel scoorde de 100 goals in 154 wedstrijden. Als zijn mooiste beschouwt hij de gelijkmaker tegen Arsenal in de gewonnen Champions League finale van 2006. "Het betekende het keerpunt in de wedstrijd."

Nadat hij bij een 2-2 stand werd gewisseld voor Bojan, zag Eto'o vanaf de bank zijn ploeggenoot Gudjohnsen de winnende 3-2 scoren. Het doelpunt voor de dug-out uitbundig vierend, gaf Samuel zijn coach in alle euforie een duw in de rug, waarop Guardiola zich geïrriteerd omdraaide om te zien wie hem die duw dan wel gegeven had. Toen hij de blije Eto'o voor zijn neus zag staan, keek hij verbaasd op om hem vervolgens met een korte omhelzing te feliciteren. Het was een koddig gezicht om de trainer die zijn pupil drie maanden geleden nog op de transferlijst plaatste, en Eto'o op deze manier bezig te zien. "Het verraste de trainer totaal. Bij een doelpunt beredeneer je soms niet wat je doet. Het gaat impulsief, zeker als je niet in het veld staat. Ik zat me op de bank te verbijten van de spanning. Toen Guddy scoorde werd ik gek van blijdschap en duwde de trainer, dat gebeurt nu eenmaal en niets meer. Ik heb een goede band met Guardiola. Waarom zouden we geen goede relatie kunnen hebben?"