Nieuws Februari 2015

San Mamés is een lastige vesting

Op zondag treedt Barça aan in het nieuwe San Mamés tegen Bilbao, en voor Luis Enrique zal het de eerste keer zijn dat hij als trainer van Barcelona het nieuwe stadion zal bezoeken, en hij sprak daarover op de persconferentie van zaterdag. Op diezelfde dag wist Atlético Madrid in eigen huis Real Madrid op een gigantisch pak slaag te trakteren en de ploeg van Carlo Ancelotti met een 4-0 nederlaag terug de bus in te sturen, waardoor Barcelona de achterstand op Real Madrid tot 1 enkel punt kan verkleinen. Om dat te behalen is een winst tegen Bilbao een vereiste, dus is Luis Enrique op en top geconcentreerd.

''Een reis naar het nieuwe San Mamés is altijd erg speciaal vanwege de sfeer die er heerst, het is net een Engels stadion. Het is een prachtig stadion en wij willen daarom ook goed voetballen op zo'n locatie. Bilbao vecht voor elke bal en er zijn geen twee seconden tijd om eventjes te verslappen, ze hebben naast voetballend vermogen ook veel fysieke kracht en goede koppers. Natuurlijk zijn ze niet geweldig aan dit seizoen begonnen maar ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat ze naast de competitie ook wedstrijden in de Champions League moesten spelen, en dit waren ze niet gewend.'' De Basken staan momenteel twaalfde, maar spelen hetzelfde voetbal als in de voorgaande jaren. Toen maakten ze veel indruk, met onder andere de bekerfinale en de finale van de Europa League in 2012 en de vierde plek die resulteerde in plaatsing voor de Champions League van afgelopen seizoen.

Barcelona, dat momenteel acht duels op rij winnend heeft weten af te sluiten, heeft deze week rustig kunnen trainen omdat er geen midweekse wedstrijd op het programma stond. ''Dit waren de beste trainingen die we tijdens het hele seizoen tot dusver hebben gehad, de spelers hebben deze week op buitengewoon hoog niveau getraind en daarom kijk ik ook optimistisch naar onze kansen voor de wedstrijd van zondag.