Nieuws Mei 2023

Sergio Busquets stopt bij FC Barcelona

In een emotionele video op social media heeft Sergio zijn vertrek bij FC Barcelona aangekondigd. Na 18 seizoenen het shirt van Barça gedragen te hebben, nadert het einde. Een geweldige voetballer en een even zo geweldig mens. De laatste 2 jaar was hij onze aanvoerder. Altijd gericht op zijn taak en een voorbeeld voor zijn medespelers. Grote betrokkenheid, een echte prof.

In 2005 stapte hij binnen bij Barça. Niet wetende dat hij 18 jaar zou blijven. 2 seizoenen in onder 19, daarna naar Barça B (coach: Pep Guardiola). Promotie naar de 2e divisie B. Het leek allemaal vanzelf te gaan. Debuut in het 1e elftal in 2008. 6 prijzen in een kalenderjaar. En de bijdrage van Sergio was groot(s). Bijna altijd in de basis, het spel verdelend vanaf het middenveld. Een voorbeeld voor velen (in en buiten Spanje).

Geen goaltjesdief (18x) maar wel vele assists. Hij speelde 48 Clásicos waarvan er 23 eindigden in een zege. In totaal speelde Sergio 718 wedstrijden voor Barça (er komen er nog wel een paar bij). Prijzen: 8 x het kampioenschap (en er komt een 9e bij), 7 x de Copa del Rey, 7 x de Spaanse Supercup, 4 x de Champions League, 3 x de Europese Supercup 3 x de Wereldbeker.

Dit seizoen was Sergio een bepalende speler onder trainer Xavi. Nog een paar keer blaugrana. 4 assists dit seizoen in 27 wedstrijden. Jammer genoeg ook wat blessures. Als alles goed gaat, staat hij as zondag met de beker, omringd door al zijn teamgenoten. Wat een feest zal dat zijn!!

Zijn voorgangers als aanvoerder (Roberto, Alba en Ter Stegen) vinden het maar moeilijk te verteren. Alle spelers wensen Sergio het best: misschien stopt hij definitief, misschien gaat hij toch nog naar een andere club: het is hem gegund. Puyol, Iniesta, Piqué, Neymar, Krkic, Bartra en Deulofeu gaven aan het jammer te vinden dat het einde bij Barça nadert.

Sergio Busquets:

• Geboren 16 juli 1988

• Verdedigende middenvelder

• Zoon van Carles Busquets (in de jaren negentig doelman bij FC Barcelona)

• 1.89 meter

• 143 interlands voor Spanje

• Debuut 13 september 2008 tegen Racing Santander

• 1e competitiedoelpunt 7 maart 2009 tegen Atlétic

• 2010: Wereldkampioen

• 2012: Europees kampioen

Teveel om op te noemen. Een hele grote speler met een fantastische carrière. We zullen hem heel erg missen!!

Visca Busquets!!

Foto: fcbarcelona.com