Nieuws April 2018

Sevilla-Barça 0-5

Voor het vierde opeenvolgende jaar heeft Barça beslag gelegd op de Copa del Rey. Barça had zaterdag in het Wanda Metropolitano geen kind aan Sevilla, dat met 0-5 werd afgedroogd. Het was de grootste overwinning van een club in een Copa del Rey-finale sinds 1980. Luis Suárez (twee keer), Lionel Messi, Andrés Iniesta en Philippe Coutinho verzorgden de doelpuntenproductie.

Zelden zal het krachtsverschil zo groot zijn geweest in een finale van de Copa del Rey.
Jasper Cillessen, die doorgaans een basisplaats heeft in bekerwedstrijden, speelde een hoofdrol bij het openingsdoelpunt. Met een afgemeten trap achter de verdediging van Sevilla bediende hij Coutinho, die ongehinderd afstormde op het doel van David Soria. Aan zijn linkerhand bevond zich Suárez en Coutinho bleek niet zelfzuchtig. De Uruguayaan opende de score en daarna drukte Barça door. De ploeg van Ernesto Valverde, de trainer wiens positie naar verluidt afhing van de bekerfinale, speelde geduldig en geconcentreerd. Men zocht naar de 0-2 en die kwam er na een halfuur. Jordi Alba combineerde met Iniesta, vond Messi in het strafschopgebied met een hakbal en zag dat de Argentijn de aanval succesvol afrondde. Hij evenaarde daarmee een 68 jaar oud record van Relmo Zarra, die ook in vijf verschillende Spaanse bekerfinales scoorde. Kort voor rust diende Messi als aangever na een feilloze één-twee met Suárez Vijf verdedigers hadden het nakijken na het samenspel tussen de aanvallers en Suárez schoot feilloos binnen. ruststand:0-3

In de tweede helft werd het alleen maar erger voor Sevilla. Zeven minuten na rust had uitblinker Iniesta plots veel ruimte en zocht hij de combinatie met Messi. Vervolgens omzeilde de routinier doelman Soria en zette hij Barcelona op 0-4. Door een fantastische dubbele redding van Soria na pogingen van Suárez en Samuel Umtiti van dichtbij bleef de 0-5 nog even uit. Door een strafschop viel de vijfde treffer alsnog. Na een handsbal van Clément Lenglet, die in de geruchtencircuits aan Barcelona wordt gelinkt, benutte Coutinho de penalty. Barcelona scoorde in 1922 voor het laatst vijfmaal in een bekerfinale (5-1 tegen Real Unión); de laatste club die daarin slaagde was Real Madrid in 1980 (6-1 tegen Real Madrid Castilla).

foto:www.fcbarcelona.com