Nieuws April 2015

Sevilla-Barça 2-2

Uit in Andalusië stond FC Barcelona de zware taak te wachten om uit bij Sevilla te winnen, in een stadion waar tot dusver een ongekende ongeslagen reeks was neergezet. Het werd een wedstrijd die geen seconde verveelde.

De eerste dertig minuten waren een ware masterclass voetbal van FC Barcelona. Alles lukte: kleine ruimtes, hoog baltempo en een snelle herovering van de bal in geval van balverlies. De blaugranas vonden elkaar gemakkelijk en Sevilla werd geheel overrompeld. Kansen kwamen dan ook al snel voorbij en na koud veertien minuten tekende Lionel Messi met een heerlijk krullend schot de openingstreffer aan op mooi aangeven van Neymar.
Een lelijke overtreding op Luis Suárez van achteren op de rand zestienmetergebied na een half uur spelen leverde Barça een vrije trap op en de woensdag nog op de bank gezette Neymar benutte deze optimaal: zijn sublieme vrije trap belandde strak in de kruising en keeper Rico stond erbij en keek ernaar. Een paar minuten later had Suárez de 0-3 op de schoen, maar zijn inzet vloog over.

Een gemakkelijke avond, zou men denken, maar Sevilla dacht daar anders over. De thuisploeg wist op wonderlijke wijze de rug te rechten: vlak voor rust scoorde Banega van afstand. Claudio Bravo dook en probeerde de bal met beide vuisten weg te boksen, maar de bal belandde juist via de binnenkant paal in het doel: 1-2. Vlak erna leek zelfs de gelijkmaker aanstaande, toen de bal uit een vrije trap bijna tegen de touwen eindigde. Op de valreep kreeg Barça nog een vrije trap toegewezen op dezelfde plek als voorheen; ditmaal schaarde Messi zich achter de bal, maar keeper Rico kon zijn inzet nét over tikken.

De rust bracht even een adempauze in de heksenketel van het stadion. Barça trad de tweede helft weer met hoge druk aan, maar ook Sevilla zat er bovenop, weer in leven na de aansluitende treffer. Even leek Barça dicht bij een grotere voorsprong; de vrijgespeelde Andrés Iniesta schoot op keeper Rico, maar Luis Suárez schoot de rebound kansloos over.
Hierna trok de ploeg van Unai Emery de wedstrijd steeds meer naar zich toe en liet zich niet langer overrompelen. Sevilla creëerde meer kansen, zoals die voor Bacca die geheel vrij kon uithalen maar de bal over het doel schoot. De gelijkmaker leek in de lucht te hangen, terwijl Barça amper nog een kans kon aantekenen. Jérémy Mathieu leverde nog een omhaal uit een corner die niets opleverde en een mooie run van Messi werd op tijd afgestopt met een efficiënte sliding.
Barça verloor steeds meer grip, er vielen gele kaarten en Sevilla rook een enkel puntje tegen de huidige nummer één van de Spaanse ranglijst. En die kregen ze ook. Een grove fout van Gerard Piqué leidde in de slotfase een vlijmscherpe counter in die prachtig uitgespeeld werd en invaller Gameiro schoot de bal perfect in: 2-2. Barça kon niets meer uitrichten tegen het herboren Sevilla en de wedstrijd eindigde in een gelijkspel.

Gebaseerd op beide helften was het zeker geen onterechte uitslag, maar Barça had meer uit de gegeven galavoorstelling van de eerste dertig minuten moeten halen. En aangezien Real Madrid eerder die dag zonder problemen drie punten binnensleepte, is het gat tussen de twee voetbalgrootmachten verkleind naar slechts twee punten. Hiermee ligt de strijd om de Spaanse titel in feite weer geheel open en worden de komende wedstrijden stuk voor stuk spannende finales…

Opstelling FC Barcelona: Bravo, Alves, Piqué, Mathieu, Alba, Busquets, Rakitić, Iniesta, Messi, Suárez en Neymar (73’ Xavi).

Opstelling Sevilla: Rico, Coke, Pareja, Carriço, Trémoulinas, Krychowiak, Banega, Iborra (70’ M’bia), Aleix Vidal, Vitolo (70’ Reyes) en Bacca (75’ Gameiro).

Kijk HIER de videosamenvatting van Sport1.