Nieuws Maart 2011

Sevilla - Barcelona 1-1

FC Barcelona is er niet in geslaagd, de voorsprong op haar rivaal Real Madrid weer op 7 punten te krijgen. In Sevilla bleef het, na een spannende tweede helft, 1-1.

Barça mocht de wedstrijd starten vanaf de middenlijn en de ploeg van Pep Guardiola begon meteen met domineren. Sevilla groef zich in en liet het spel volkomen aan Barça. Een vrije trap van Messi belandde achter de doellijn, maar de goal werd afgekeurd. Busquets scheen geduwd te hebben in de muur, wat het vervolg onnodig maakte volgens de scheidsrechter. Al vroeg in de eerste helft moest Guardiola zijn eerste wissel toepassen: Pedro werd vervangen door Bojan, hij bleek al geblesseerd bij de aftrap. Een mooie pass van Iniesta leed de eerste en enige goal van de eerste helft in. Alves controleerde de bal goed, waarna hij Bojan de bal liet afronden. Zoals hij wel vaker doet, viel Bojan nog wel bij het afmaken. Desalniettemin passeerde de bal de achterlijn en de 0-1 was een feit. Sevilla kon geen gevaar stichten, al claimde het nog wel een penalty. Messi was dichtbij zijn 28e doelpunt van het seizoen, maar zijn kopbal belandde op de lat. De eerste helft eindigde overigens vervelend voor hem: in een aanraking met de doelman kwamen zijn knieën tegen elkaar en blesseerde hij bovendien zijn enkel.
Messi bleek toch verder te kunnen spelen en mét haar topscorer begon Barça aan de tweede helft. Uit het niets viel al binnen vijf minuten de gelijkmaker van Sevilla. Doordat Negredo goed doorzette en Barça slecht verdedigde, kon Negredo voorzetten op Jesus Navas. Hij kopte de bal voorbij de kansloze Abidal: 1-1. Barça ging, ondanks de tegengoal, door met domineren. Veel grote kansen leverde dit echter niet op en Sevilla was soms dichterbij een doelpunt, maar haar vizier stond niet op scherp. Een goede counter van Sevilla leek de 1-2 te worden, maar een geweldige redding van Valdés hield de 1-1 op het scorebord. Barça leek aangeslagen en Sevilla kreeg steeds meer kansen. Goed doorzetten van de Catalaanse verdediging en een goed optreden van keeper Valdés, zorgden er voor dat het gelijk bleef.
Een spannend laatste kwartier volgde, maar de bal wilde gewoonweg niet over de doellijn van Sevilla. Iniesta raakte de lat, de bal werd nog van de doellijn gehaald bij een andere kans, maar het bleef 1-1 in Sevilla…
En zo verloor Barça 2 punten bij Sevilla, al blijft de voorsprong op Real Madrid nog 5 punten. Volgend weekend is er een thuiswedstrijd tegen Getafe, die gespeeld wordt in de 29e van de 38 Spaanse speelrondes.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Abidal, Adriano (75’ Maxwell), Xavi, Busquets, Iniesta, Pedro (14’ Bojan), Messi, Villa (85’ Keita).