Nieuws December 2019

Sociedad - Barça 2-2

FC Barcelona heeft op zaterdagmiddag dure punten laten liggen in de titelrace, daags voor El Clásico. Op bezoek bij Real Sociedad, in het verleden vaak angstgegner van de Catalanen, kwam de ploeg niet verder dan 2-2. Griezmann en Suárez waren trefzeker voor de Catalaanse ploeg, die door dit puntverlies nog meer urgentie heeft om de Clásico van woensdag 18 december te winnen.

Na tien minuten kreeg Real Sociedad een strafschop na vasthouden van Sergio Busquets, die bij een corner zijn handen niet thuis kon houden. Ondanks dat Ter Stegen vaak zijn mannetje staat kon hij de inzet van Oyerzabal niet keren. Door deze snelle tegengoal moest Barça in de achtervolging, hetgeen tot onder andere tot een grote schietkans voor Suárez leidde. De gelijkmaker kwam vlak voor rust tot stand. De weggestuurde Griezmann, die steeds beter zijn plaats binnen de ploeg lijkt te vinden, bleef oog in oog met de doelman erg kalm en met een rustig stiftje tekende hij voor de 1-1. Griezmann, die jarenlang bij Real Sociedad actief was, reageerde ingetogen.

Vlak na rust leek Barça direct afgerekend te hebben met de tegenstander uit Baskenland. Messi werd weggestuurd en was niet zelfzuchtig. Oog in oog met de doelman gunde Messi de bal aan buurman Suárez, die in een verder anonieme wedstrijd wel de 1-2 tegen de touwen schoof. Het leek voor Barça dus een gemakkelijke tweede helft te worden, maar Griezmann en Piqué lieten enorme kansen liggen om het duel te beslissen. Daardoor kon Sociedad langszij komen, nadat een voorzet vanaf de linkerflank maar matig werd verwerkt door Ter Stegen. De bal viel voor de voeten van Isak, die het cadeautje uitpakte en ondanks dat Barça in de blessuretijd nog recht leek te hebben op een penalty, eindigde het duel in Baskenland onbeslist. Op woensdag wacht Real Madrid, die eerder nog aantreden tegen Valencia in het Estadio Mestalla.

Foto: www.fcbarcelona.cat

Opstelling Barça: Ter Stegen; Alba ('74 Semedo), Piqué, Lenglet, Sergi Roberto; Busquets ('73 Alena), Rakitic ('79 Vidal), Frenkie; Griezmann, Suárez, Messi