Nieuws Mei 2015

Spaanse Suárez schenkt Ballon d’Or aan FCB Museum

Luis Suárez Miramones, de eerste speler in de geschiedenis van FC Barcelona die de Ballon d’Or won en de enige Spaanse voetballer die het ooit won, werd woensdag in het zonnetje in het zonnetje gezet door Barça. Suárez, die de prijs in 1960 won, doneerde tijdens een speciale ceremonie de prestigieuze prijs aan het FC Barcelona Museum. De Gouden Bal zal permanent in het Museum uitgestald worden in een glazen vitrine waarin de clubrelikwieën uit de jaren zestig tentoongesteld staan.

Het evenement werd bijgewoond door verschillende clubdirecteuren en tevens teamaanvoerder Andrés Iniesta. Volgens velen die Suárez in zijn tijd zagen spelen is Iniesta de speler die het meeste overeenkomst met de skills en persoonlijkheid die Suárez, nu 79 jaar oud, liet zien in het Catalaanse voetbaltenue.

“Vandaag verwelkomt de Barça-familie dit cadeau met grote bewondering en respect. We zijn dankbaar voor alles wat je voor deze club hebt gedaan,” zei clubpresident Josep María Bartomeu. “We zijn heel trots dat het Museum een Ballon d’Or een thuis mag geven van een van de beste speler die ooit voor de club heeft gespeeld. We blijven zorgen voor ons Museum, dat dit jaar haar dertigste verjaardag viert. En vandaag zetten we opnieuw een grote stap voorwaarts die vele mensen zal aantrekken, want Suárez is een legende.”

Suárez zelf kwam ook aan het woord: “Ik ben heel blij met dit evenement en ik denk dat het doen van deze donatie aan dit fantastische Museum, waar zo veel trofeeën en dingen worden vereerd door de Club, een manier is voor mensen om te herleven wat ik kon bereiken. Het was bij FC Barcelona dat ik echt groeide als speler en wereldwijd bekend werd. Ik wil de President van FC Barcelona bedanken en ook mijn voormalige teamgenoten.”