Nieuws December 2008

Spanje in ban van klassieker

Zaterdagavond 22:00 staat het openbare leven in Spanje weer voor even stil. Dan is het tijd voor de klassieker Barcelona - Real Madrid en zit iedereen die niet in Camp Nou zit aan de buis gekluisterd. Vele miljoenen zullen kijken. Ook dit maal zijn de verwachtingen hoog gespannen. Dagen wordt er over niets anders gesproken dan of het wordt een walk-over voor het momenteel ijzersterke Barça, of het schrikeffect van de trainerswissel bij Real Madrid gaat functioneren.

Feit is dat Barça op oorlogssterkte kan aantreden, daar waar Real Madrid te kampen heeft met een aantal blessures en schorsingen. Het zal er om gaan spannen, want het is al weer een tijdje geleden dat de blaugranas wonnen en het blijft een klassieker op zich. Winst is voor Barça van dubbele importantie. Niet alleen zet het daarmee de Madrilenen op 12 punten achterstand, het neemt dan ook een beetje revanche op de laatste editie in Madrid in mei, toen de blaugranas voor de wedstrijd een erehaag moesten vormen voor de toen al definitieve kampioen. Dat zit vele socios nog altijd niet lekker en alleen een goede overwinning kan die nare smaak wegspoelen.

Guardiola en zijn manschappen doen er ondertussen alles aan om de hoge verwachtingen iets te temperen. "Wij zijn nog altijd het team dat kampioen wil worden, terwijl zij het nog zijn", liet Guardiola vrijdag weten. "Je wint niet zo maar met 5-0 van de kampioen. Ook al hebben ze de nodige problemen, ze komen toch hun troon verdedigen." Over revanche wilde Guardiola niet spreken: "Ik hoop niet dat mijn spelers met revanche-gedachten lopen, want dan kunnen ze zich niet goed van hun taken binnen het veld bekwamen. We moeten gewoon weer van onze eigen kracht uitgaan."