Nieuws Augustus 2023

Spanje naar finale WK

Je hebt van die wedstrijden waarbij je 2 winnaars zou willen hebben, die allebei doorgaan. Spanje – Zweden was zo’n wedstrijd. Als neutrale toeschouwer gunde je ze beiden een plaats in de finale. Alleen, zoiets is natuurlijk niet mogelijk.

Een halve finale op het puntje van je stoel. De wedstrijd werd gespeeld in een vol Eden Park in Auckland, Nieuw-Zeeland. Dan weer was Spanje beter, dan weer Zweden. Spanje had nog nooit gewonnen van Zweden. Dat kan beter!

Bij Spanje startten 7 speelsters van FC Barcelona; bij Zweden 1 (Rolfö). Vanaf het begin ging de wedstrijd op en neer. Spanje begon goed met een paar kleine kansen. Hermoso was in de 22e minuut dicht bij een doelpunt. Zweden speelde op de counter met een kans voor Rolfö. Cata Coll wist de bal te stoppen. Zweden was vooral gevaarlijk bij corners.

In de 2e helft een overwicht voor Zweden. Meer dreiging. Puttelas werd vervangen door Paralluelo. Dat zorgde meteen voor meer diepgang en dreiging van Spaanse kant. In de 70e minuut een grote kans voor Redondo. Spanje had een overwicht qua balbezit. En dat leidde in de 80e minuut tot een doelpunt: 1-0 door de snelle en behendige Paralluelo.

In de 87e minuut 1-1 door de ingevallen Zweedse Blomqvist; ze stond helemaal vrij, slecht gedekt! Verlenging! Carmona dacht daar anders over: 2-1 voor Spanje in de 90e minuut. Dolle vreugde op en naast het veld. In de extra tijd werd niet meer gescoord; Spanje naar de finale! Tegenstander: Australië of Engeland. De speelsters, reserves, technische staf en trainer Vilda waren uitzinnig van vreugde.

De Braziliaanse scheidsrechter was zeker 1 van de besten op het veld!! Mag ook wel eens gezegd worden.

Spaanse vrouwen: heel veel succes in de finale as. zondag!!

Opstelling Spanje: Coll, Paredes, Codina, Batlle, Carmona, Bonmati, Abelleira, Putellas (57”Paralluelo), Redondo (73”Navarro), Hermoso, Caldentey (95”González)

Opstelling Zweden: Musoviç, Llstedt, Eriksson, Bjorn, Andersson, Rubensson (87”Hurtig), Angeldahl, Rolfö, Asllani, Rytting Kaneryd (77”Schough), Blackstenius (77”Blomqvist)

Foto: fcbarcelona.com