Nieuws Juli 2021

Spanje naar halve finale EURO2020

Gezien de statistieken beloofde het een zware avond te worden voor de Spanjaarden (met Pedri, Sergio Busquets en Jordi Alba in de basis; Eric Garcia begon op de bank). In het begin hadden de Spanjaarden de Zwitsers goed onder de duim. Maar van de Zwitsers win je niet zomaar: super gemotiveerd en een geweldige coach.

Spanje kwam na 8 minuten op 0-1 doordat de bal via het been van Zakaria in het Zwitserse doel belandde. Het schot was van Jordi Alba, die weer een goede wedstrijd speelde. Spanje had de wedstrijd in hand en de Zwitsers probeerden op alle manieren de gelijkmaker te scoren. Tot aan de rust lukte dat niet, ondanks pogingen van o.a. Embolo (die uit moest vallen met een blessure).

In de tweede helft bleef Zwitserland op zoek naar de (verdiende) gelijkmaker. Zakaria met een kopbal die net langs het doel ging. Tien minuten later was het dan raak: Shaqiri maakte de 1-1. Op dat moment een terechte stand. Breekpunt in de tweede helft (75e minuut) was de rode kaart voor Freuler die Moreno hard raakte. De meeste toeschouwers en commentatoren vonden dat de overtreding geen rode kaart waard was. Maar scheidsrechter en VAR beslissen op zo’n moment.

Grote man bij de Zwitsers: doelman Yann Sommer. De ene na de andere bal plukte hij uit zijn doel. Ook in de verlenging. Kansen van Spanje voor Moreno, Oyarzabal en menig ander aanvaller. Sommer hield zijn doel schoon tot aan het einde van de verlening: penalty’s!! Tegen Frankrijk viel dat nog goed uit. Veel vertrouwen dus bij de Zwitsers.

En de Spanjaarden hebben een strafschoppentrauma. Het ging al meteen mis: Busquets op de paal; Missers bij de Zwitsers: Schär en Akanji. Rodrigo miste voor Spanje. Vargas schoot over voor de Zwitsers. Beslissende penalty: Oyarzabal schoot Spanje naar de halve finale.

Na afloop een groot feest. Vooral Unai Simón en Pedri werden geprezen. Als Pedri zich zo blijft ontwikkelen wordt hij de nieuwe Messi. Wat een talent!!

Volgende wedstrijd: halve finale tegen Italië (die de Belgen versloegen). Wat een vooruitzicht: dinsdag 6 juli 21.00 uur.

Foto: fcbarcelona.com