Nieuws Juni 2012

Spanje ontmoet Frankrijk in kwartfinale EK

De tegenstander van Spanje in de kwartfinale van het EK is Frankrijk geworden. Dinsdagavond speelden de vier ploegen in Groep D hun laatste groepswedstrijd om uit te maken wie zich zou plaatsen voor de laatste acht. Zowel Engeland als Frankrijk en gastland Oekraïne hadden nog zich op een ticket, Zweden was al uitgeschakeld.

De ploeg van Zlatan Ibrahimović kan het EK echter met opgeheven hoofd verlaten, want de Zweden wonnen hun laatste wedstrijd op het toernooi verrassend met 2-0 van Frankrijk, dat zich desondanks plaatste voor de kwartfinale. De Franse ploeg, dat het zonder de aanwezigheid van Éric Abidal moest doen, verspeelde met de nederlaag haar koppositie in Groep D en zal als nummer twee uitkomen tegen Spanje in de kwartfinale.

De andere wedstrijd, tussen Engeland en Oekraïne, zal vooral herinnerd worden als die van een enorme arbitrale blunder. Na de 1-0 van Rooney vlak na de rust leek Marko Devic voor zijn land de gelijkmaker te scoren. De bal was de doellijn al gepasseerd toen John Terry de inzet wegewerkte, maar de scheidsrechter kende geen doelpunt toe, omdat zijn assistent niet aangaf dat Devic wel degelijk had gescoord. Ironisch genoeg was die assistent juist op de achterlijn gezet om dit soort gevallen te voorkomen, mede naar aanleiding van het incident op het WK2010, toen Lampard voor Engeland tegen Duitsland scoorde, maar deze inzet niet geteld werd.
Ondanks de nieuwe maatregel werd er op dit EK opnieuw geblunderd en bleef in de wedstrijd Engeland-Oekraïne de score op 1-0 staan. Oekraïne kon geen tegentreffer meer produceren, ook niet toen de licht geblesseerde volksheld Shevchenko zijn invalbeurt maakte, en het gastland moest het veld ruimen, net als het andere gastland Polen dat al eerder deed. Het toernooi gaat dus verder zonder haar beide organisatoren.

Met zeven punten werd Engeland groepswinnaar in poule D en treft Italië in de kwartfinale. Frankrijk schaarde zich achter de Engelse ploeg en staat een lastige wedstrijd tegen de regerend Europees en Wereldkampioen te wachten. Op basis van onderling resultaat verlaat Oekraïne als nummer drie in haar poule het toernooi, en is Zweden de hekkensluiter.