Nieuws November 2022

Spanje wervelend van start!

Spanje - Costa Rica 7-0

Barça-spelers Jordi Alba, Gavi, Sergio, Pedri en Ferran begonnen allemaal aan de klinkende overwinning voor het team van Luis Enrique in hun openingswedstrijd van het WK in Qatar.

Ferran scoorde tweemaal om zijn uitstekende scorerecord voor de nationale ploeg te behouden en hij werd Barça's eerste doelpuntenmaker in Qatar toen hij in de 31e minuut een penalty benutte om de stand op 3-0 te brengen.

Middenvelder Gavi pakte zijn eerste doelpunt voor zijn land in de tweede helft, de tiener werd de jongste speler die deelnam aan een WK en de jongste die op het scoreformulier kwam in het toernooi voor Spanje. Het doelpunt van Gavi betekent zelfs dat hij de jongste speler is die scoort in een WK voor welk land dan ook sinds Pele voor Brazilië in 1958.

Meer Barça-betrokkenheid; collega-tiener Alejandro Balde maakte zijn debuut voor de nationale ploeg als invaller in de tweede helft. De 7-0-nederlaag omvatte ook een doelpunt voor La Masia-product Dani Olmo, evenals doelpunten van Álvaro Morata en Carlos Soler.

Duitsland - Japan 1-2

Manuel Neuer werd voor Ter Stegen gekozen in het Duitse doel, maar hij kon zijn ploeg helaas niet behoeden voor de nederlaag in de openingswedstrijd van de groep.

Brazilië - Servië 2-0

Raphinha startte en speelde 87 minuten toen Brazilië hun eerste Groep H-wedstrijd tegen Servië won, waarbij spits Richarlison 2x scoorde.

Uruguay - Zuid-Korea 0-0

Een lastige openingswedstrijd in Groep H met slechts één schot op doel eindigde in een doelpuntloos gelijkspel. Ronald Araujo werd weggelaten uit de selectie voor de wedstrijddag terwijl hij blijft werken om weer volledig fit te worden.

Foto: www.fcbarcelona.com