Nieuws Juli 2008

Spanning rond aanstaande referendum stijgt

Met nog drie dagen te gaan is de spanning in Barcelona rond het komende referendum van a.s. zondag te snijden. Gaan de socios massaal naar de stembus om de rechterlijk goedgekeurde motie van wantrouwen tegen het bestuur van voorzitter Joan Laporta te ondersteunen om zo nieuwe verkiezingen te bewerkstelligen of zal het bij een storm in een glas water blijven en blijft Laporta tot aan het einde van zijn mandaat in 2010 zitten? Feit is dat wanneer een meerderheid van 66% van de stemmen (bij een opkomst van ten minste 10% van het aantal socios) ‘Si’ zegt, het huidige bestuur zal moeten aftreden en er nieuwe verkiezingen zullen worden uitgeschreven, hetgeen op zijn vroegst pas in september zal kunnen plaatsvinden. Tot die tijd zal een speciale commissie dan het recht hebben de lopende bestuurlijke zaken in goede banen te leiden. Volgens de statuten mogen er dan geen nieuwe spelers gekocht of verkocht worden.
De publieke aandacht van de media aan de motie van wantrouwen is de laatste week flink aangewakkerd toen ex vice-voorzitter Sandro Rossel onlangs liet weten zich beschikbaar te zullen stellen bij eventuele voorzittersverkiezingen. De door Laporta in seizoen 2005/2006 min of meer uit zijn functie gezette Rossel heeft sinds zijn vertrek uit het bestuur altijd laten weten zelf wel eens voor het voorzitterschap te willen gaan. De laatste twee prijsloze seizoenen van Barça hebben de publieke opinie tegen het huidige bestuur doen keren. Het zit de socios dwars dat het bestuur afgelopen seizoen niet ingreep toen Barça maar geen grip op de situatie rond de zwalkende Ronaldinho kreeg en er in de kleedkamer niets van de ingestelde gedragscode was te merken. Dit onlangs de nadrukkelijke mededelingen in de zomer van 2007 dat men geleerd zou hebben van de gemiste landstitel in het seizoen 2006/2007.
De motie van wantrouwen zag zijn daglicht in juni, toen twee socios naar de rechter stapten en in het gelijk werden gesteld. Barcelona is een democratisch bolwerk en dus beslissen de socios komende zondag over het verloop van het komende seizoen.