Nieuws Oktober 2011

Sporting - Barça 0-1

Zondagavond heeft Barça de uitwedstrijd tegen de nummer laatst van de Primera División weten te winnen met 0-1. Hierdoor is Barça nu samen met Levante koploper van de Primera División.

Vanaf de eerste minuut was duidelijk dat het geen makkelijke avond zou worden voor Barça in El Molinón, want waar Barça probeerde te voetballen, verstoorde de spelers van Sporting het spel van Barça op een agressieve manier. Ondanks deze tegenstand, kwam FC Barcelona wel al na twaalf minuten op voorsprong door een goal van Adriano. Hij schoot de bal binnen, nadat Xavi hard op de paal had geschoten. Na dit doelpunt kreeg Barça en met name Villa, nog enkele kansen. Maar deze kansen werden niet verzilverd of de spelers werden buitenspel gegeven. Sporting zette hier helemaal niets tegen over. Las Cuevas was nog het dichtste bij de goal van Valdés, maar de Barça keeper hoefde niet in te grijpen, want Alves greep goed in. Het gevaarlijkste moment ontstond door een terugspeelbal van Pedro, hier had Valdés niet opgerekend. Maar de Barça keeper corrigeerde dit goed, waardoor het gevaar was geweken. Hierdoor zochten beide ploegen de kleedkamer op met een 0-1 ruststand.

Na rust kwam er een heel ander Sporting uit de kleedkamer. Het spel was dusdanig veranderd, dat ze vanaf het fluitsignaal gevaarlijk waren. De verdedigers Abidal en Alves hadden hun handen vol aan hun tegenstanders. Guardiola vond het zelfs nodig om van tactiek te veranderen. Zo werd Piqué ingebracht voor Pedro. Door deze wissel kantelde de wedstrijd weer richting Barça. Zo kon Barça weer rond spelen en moest Sporting zich beperken tot verdedigen. Door dit overwicht kreeg Barça nog een handje vol kansen, maar deze werden niet benut. Hierdoor werd de eindstand 0-1 en nu mag Barça zich weer koploper noemen, aangezien Levante hetzelfde aantal punten heeft, maar een veel slechter doelsaldo.

Een smet op de overwinning was het uitvallen van Abidal na een klein uur spelen. Het zag eruit als een spierblessure en daarmee meldt Abidal zich in de ziekenboeg, waar Fàbregas, Iniesta, Alexis en Afellay zich ook in bevinden.

Opstellingen

Sporting Gijón: Juan Pablo, Lora, Botia, Ivan Hernandez, Canella, Trejo (75’ Ayoze), Rivera, Cases (78’ Bilic), Andre Castro, De las Cuevas en Barral.

FC Barcelona: Valdés, Alves, Mascherano, Abidal (56’ Maxwell), Adriano (79’ Keita), Sergio Busquets, Xavi, Thiago, Pedro (57’ Piqué), Messi en Villa.