Nieuws November 2023

Teleurstellend verlies

FC Barcelona leed zijn 1e nederlaag in poule H van de Champions League. Sjachtar Donetsk ging er, terecht, met de drie punten vandoor. FC Barcelona had het erg moeilijk tegen het georganiseerde en stug verdedigende Sjachtar. De wedstrijd werd gespeeld in het stadion van HSV Hamburg,

1400 supporters van Barça waren afgereisd naar Hamburg. Barça probeerde met een hoge druk Sjachtar op eigen helft te houden maar de Oekraïners voetbalden er zich bijna altijd knap onderuit. Trainer Pusic had een goede basiself in het veld gebracht. De eerste kans was in de 15e minuut voor Sjachtar. Ter Stegen stond op de goede plaats.

Araújo speelde een goede wedstrijd en ving de meeste aanvallen op. Samen met Ter Stegen. De meeste andere spelers speelden onder hun niveau. Met Romeu voorop. Blij als Frenkie weer terug is. In de 40e minuut een goede voorzet van Sjachtar en een prima kopbal van Sikan: 1-0. Een terechte voorsprong: FC Barcelona had het balbezit (60%) en Sjachtar de kansen.

In de 2e helft ging Sjachtar fel van start. Dat leidde in de 47e minuut tot een grote kans. Vakkundig gestopt door Ter Stegen. En als FC Barcelona al in de aanval ging dan kwamen ze een muur van verdedigers tegen die ook nog eens fel verdedigden. Barça kwam er niet doorheen. Wederom een kans voor Sjachtar in de 57e minuut. Opnieuw was Ter Stegen onklopbaar.

Vier wissels in de 59e minuut: Pedri voor Romeu, Félix voor Torres, Yamal voor Raphinha en Balde voor Alonso. Geen van de wissels kon een bres slaan in de Oekraïense muur. Wel nog een goede kopbal van Gavi in de 63e minuut en een kopbal van Yamal in de 66e minuut (bal ging net naast het doel).

In de 82e minuut kwam Fermín voor Gavi. Het spel werd er niet beter op. Het lukte FC Barcelona niet om de Oekraïense muur te slechten. Een teleurstellend 1-0 verlies.

Sjachtar pakte 3 verdiende punten op Barça. Zo bleef Barça op 9 punten, kwam Porto op 9 punten en Sjachtar op 6. 3 kanshebbers voor de eerste 2 plaatsen.

Volgende wedstrijd: FC Barcelona – Porto 28 november 21.00 uur.

Visca Barça!!

Opstelling: ter Stegen, Christensen, Cancelo, Alonso (59”Balde), Araujo, Gavi (82”Fermín), Gúndogan, Romeu (59”Pedri), Torres (59”Félix), Raphinha (59”Yamal), Lewandowski

Foto: fcbarcelona.com