Nieuws Oktober 2023

Teleurstellende Clásico: 1-2

De 255e Clásico begon goed voor FC Barcelona maar eindigde in mineur. Het is de dag waarop Johan Cruijff 50 jaar geleden zijn debuut maakte voor Barça. In een met ruim 50.00 toeschouwers volgepakt stadion begon Barça goed aan de wedstrijd.

In de 7e minuut scoorde Gúndogan de 1-0. De beide trainers, Xavi Hernández en Carlo Ancelotti, hadden dit niet verwacht. De bank (met o.a. Raphinha, Lewandowski en Koundé) veerde op. Madrid had heel wat overtredingen nodig om Barça af te stoppen.

In de 16e minuut een schot van Fermín op de paal naast Kepa. De wedstrijd kwam niet echt los; veel tactiek en weinig dreiging. 2 schoten van Madrid op doel en 1 mogelijkheid voor Balde. Ruststand: 1-0. Meest actieve speler bij Barça: Fermín López.

In de 52e minuut een kopbal op de paal van Martínez. Geen geluk bij deze poging. Ondertussen had Madrid een tandje bijgeschakeld. Schot van Kroos in de 57e minuut. Xavi bracht Lewandowski voor Ferran Torres. Madrid ging steeds meer op zoek naar Bellingham als aanspeelpunt.

In de 68e minuut kon ter Stegen nog redding brengen op een schot van de Engelsman. Een minuut later lukte dat niet. Een mooi wegdraaiend schot van Bellingham. Niet te stoppen: 1-1 Xavi had nog wat wissels achter de hand: Yamal voor Ferran Torres, Romeu voor Cancélo en Raphinha voor Félix (nauwelijks zichtbaar in de wedstrijd).

Madrid bleef de sterkere ploeg. Barça moest steeds verder terug. Onheil in de 92e minuut: 1-2 door weer Bellingham! Het lukte Barça dus niet om 1 punt in het Olympisch Stadion te houden. Wat een teleurstelling. Achterstand op Girona en Real Madrid is nu 4 punten. Nog genoeg wedstrijden om die achterstand in te halen.

Visca Barça!!

Opstellingen:

FC Barcelona: ter Stegen, Martínez, Araujo, Christensen, Balde, Gavi, Gúndogan, López (72”Romeu), Torres (61”Lewandowski), Félix (77”Raphinha), Cancelo(77”Yamal)

Real Madrid: Kepa, Carvajal, Rüdiger, Alaba, Mendy (52”Camavinga), Tchouaméni, Kroos (63”Modric!), Valverde, Bellingham, Vinícius (96”Vázquez), Rodrygo (63”Joselu)

! Modric speelde zijn 500e wedstrijd voor Madrid

Foto: fcbarcelona.com