Nieuws Mei 2021

Throwback LaLiga-titel 1992

De huidige situatie in de Primera División doet denken aan een andere aangrijpende campagne 29 jaar geleden, waarin Barça tot kampioen werd gekroond.

LaLiga ligt op koers voor een spectaculaire finale van het seizoen 2020/21. Met nog maar vier wedstrijden te gaan hebben vier teams de kans om de titel te pakken, met Barça op de derde plaats. De situatie doet denken aan het seizoen 1991/92, 29 jaar geleden.

Een vleugje van 1992

In dat seizoen 1991/92 eindigde FC Barcelona -met de huidige coach Ronald Koeman in de selectie- speeldag 34 op 47 punten ( 2 punten voor een overwinning). Ze stonden slechts twee punten achter op de leider, Real Madrid, met Atlético Madrid als tweede op 48.

Barça zou uiteindelijk tot kampioen worden gekroond in een zenuwslopende finale van dat seizoen, aangezien Real Madrid verloor van Tenerife en Barça op de laatste speeldag een overwinning behaalden op Athletic Club in Camp Nou. De club vierden een dubbelfeest, nadat ze onlangs de Europa Cup op Wembley had opgeeist.

Verder terug in de geschiedenis, in 1952/53 had Barça twee punten achterstand op leider Valencia met nog vier wedstrijden te gaan, en wonnen destijds ook de titel.

De huidige campagne

Atletico Madrid (76 punten), Real Madrid (74), FC Barcelona (74) en Sevilla (70) worden gescheiden door slechts 6 punten en gaan een belangrijk weekend tegemoet voor het LaLiga-seizoen.

In twee wedstrijden zijn alle vier de teams betrokken bij onderlinge wedstrijden: op zaterdag om 16:15 uur CEST speelt Barça tegen Atletico Madrid in Camp Nou. Op zondag, om 21.00 uur CEST, is Sevilla de tegenstander van Real Madrid in Valdebebas.

FC Barcelona zal al hun wedstrijden moeten winnen en hopen op fouten van Real Madrid en Atletico Madrid in een van de resterende wedstrijden om tot kampioen te worden gekroond.

Foto: www.fcbarcelona.com