Nieuws November 2012

Tito: “De spelers hebben opnieuw hun klasse getoond”

Tito Vilanova wist dat de wedstrijd in Moskou enorm belangrijk was na de nederlaag die Barça leed tegen Celtic FC, twee weken geleden. Tito: “Het was belangrijk om ons hier al te kwalificeren voor de volgende ronde en niet te wachten tot de laatste wedstrijd. Er kan van alles gebeuren in de laatste wedstrijd van de groepsfase.”

De coach had alleen maar lof voor zijn spelers, hun inzet tegen het Russische team en voor de manier waarop ze zich aanpasten aan de ongunstige omstandigheden in het Luzhniki Stadion. “De spelers hebben opnieuw laten zien hoe geweldig ze zijn. Ze hebben de afgelopen jaren veel titels gewonnen en ook vanavond hebben ze zich goed aangepast aan de omstandigheden: de kou en het kunstveld.”

Een van de spelers die boven de andere uitstak tegen Spartak was Andrés Iniesta, die ongetwijfeld een nachtmerrie was voor de Russen op de linkervleugel. Tito: “Andrés heeft ons op de breedte van het veld veel geholpen. Hij speelde perfect.”
De middenvelder werd in de basiself opgenomen naast Sergio Busquets, Cesc Fàbregas en Xavi Hernández, wat dit seizoen een zeldzaamheid is gebleken. Slechts twee keer eerder in deze campagne startten ze tegelijk samen: tegen Real Madrid en Celta. De coach: “Ze kunnen allemaal zonder problemen samen spelen.” Hij zou de vier zelfs vaker samen opgesteld hebben als er niet zoveel blessures en andere omstandigheden waren voorgevallen.

Ook Leo Messi was, opnieuw, een uitblinker. Met zijn twee doelpunten tegen Spartak Moskou is hij nog maar vijf doelpunten verwijderd van dat eeuwenoude record van Müller, die 85 goals in één kalenderjaar scoorde. Tito: “Messi’s wil om te scoren, winnen en het team te helpen blijft me verbazen. Leo speelt niet om records te verbreken, maar om zijn team bij te staan en te winnen.”