Nieuws Juli 2023

Tour US: Arsenal – FC Barcelona

Ondanks dat er een aantal spelers van Barça met buikgriep getroffen zijn, kan de wedstrijd tegen Arsenal gewoon doorgaan. De zieken herstellen snel en er zijn geen nieuwe gevallen bijgekomen:

Op 27-7 04.30 uur (Nederlandse tijd) speelt FC Barcelona zijn 1e wedstrijd in de Tour US. Tegenstander is Arsenal. Een herhaling van de finale van de Champions League in 2006. De wedstrijd wordt gespeeld in Los Angeles (Californië). In het SoFi Stadium. Capaciteit: 70.000 toeschouwers. Het stadion wordt doorgaans gebruikt door de Los Angeles Rams en de Los Angeles Chargers (beiden American Footbal).

Het stadion zal gebruikt worden voor het WK in 2006 en voor de Olympische Spelen in 2028. FC Barcelona speelt voor de 6e keer een oefenwedstrijd tegen de Gunners. Alle wedstrijden werden tot nu toe door Barça gewonnen. Dit wordt de 1e ontmoeting buiten Europa.

• 1973: 1-0 winst in Camp Nou (doelpunt Juanito)

• 1974: 3-1 winst uit bij de Gunners

• 2000: 2-0 winst op Arsenal (100-jarig bestaan AFC Ajax)

• 2001: 2-0 winst uit bij de Gunners

•2009: 2-1 winst Barça (Joan Camper Trofeo)

Wetenswaardigheden over Arsenal: Opgericht in 1886 in Highbury Londen. Arsenal speelt zijn wedstrijden in de Premier League (in het Emirates Stadium, sinds 2006). Coach: Mikel Arteta. 1 van zijn assistenten is Albert Stuivenberg.

Arsenal won 13 League-titels, 14 x de FA Cup, 2 x de Football League Cups, 16 x het FA Charity Shield, 1 x de Europese Cup Winners Cup en 1 maal de Jaarbeursstedenbeker.

20 jaar lang was Arsène Wenger manager van Arsenal. Een zeldzaam unieke prestatie!!

Bekende spelers: Ramsdale (keeper), Tierney, Magalháes, Tomiyasu, Zinchenko, Odegaard, Rowe, Vieira, Havertz, Rice, Saka, Jesus, Trossard, Marquinhos. Jurriën Timber speelt komend seizoen voor Arsenal.

Arsenal beschikt ook over een vrouwenteam en is daarmee redelijk succesvol.

Oud-spelers: Thierry Henry, Ian Wright, Robin van Persie, Dennis Bergkamp, Giovanni van Bronckhorst, Jens Lehmann, Marc Overmars, Patrick Vieira (zonder compleet te zijn).

Een geduchte tegenstander met volop capaciteiten.

Uiteraard gaan we ervan uit dat Barça deze vriendschappelijke wedstrijd gaat winnen.

Visca Barça!!

Foto:fcbarcelona.com